Page 78 - polski 6 cz2
P. 78
6. Pracując w grupach, uzupełnijcie w zeszytach poniższą tabelę.
Poeta Naukowcy
Ile jest planet i gwiazd
we wszechświecie?
Kto ma rację?
Czy słowa poety można traktować dosłownie czy należy rozumieć je
przenośnie? Odpowiedzcie na to pytanie i uzasadnijcie swoje zdanie.
7. Przeczytaj naukową teorię na temat powstania świata
i wszechświata, o której w swoim tekście wspominał również
Stephen Hawking. Następnie odpowiedz w zeszycie na poniższe
pytania.
Wielki Wybuch (ang. Big Bang) – model ewolucji wszechświata uznawa-
ny za najbardziej prawdopodobny. Około 13,7 mld lat temu nastąpił Wielki
Wybuch – z nieskończenie gęstej i gorącej osobliwości początkowej wy-
łonił się wszechświat (przestrzeń, czas, materia, energia i oddziaływania).
Teoria ta opiera się na obserwacjach wskazujących na rozszerzanie się
przestrzeni kosmosu.
a) Czy naukowcy wiedzą na pewno, co się wydarzyło?
b) Które słowo jest kluczowe w tym opisie? Uzasadnij swoją
odpowiedź.
8. Porozmawiajcie o tym, co różni, a co łączy mity i naukową teorię
Wielkiego Wybuchu. Następnie uzupełnijcie tabelę w zeszytach.
Mity Nauka
Dlaczego powstawały?
Różnice – zwróć uwagę,
skąd czerpano wiedzę
i pomysły
Podobieństwa – czy
znamy na pewno sposób
Jakie są inne teorie naukowe, powstania świata?
które próbują wyjaśnić, jak wy-
glądał początek wszechświata? 9. Zapoznaj się dokładniej z wybraną opowieścią na temat
Poszukaj informacji w dostęp- początków świata, a następnie wykonaj jedno z poniższych zadań.
nych źródłach i napisz kilka zdań a) Opisz w skrócie własnymi słowami mit, który wybrałeś.
na ten temat. b) Wyjaśnij bliżej teorię Wielkiego Wybuchu.
76
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 76 17.07.2019 20:21:37