Page 86 - polski 6 cz2
P. 86

7.1       Klatka za klatką  (kadr, ujęcie, scena, sekwencja w fi lmie)





       Podejmij temat                       z     Ułóż zdania z podanymi wyrazami w taki sposób, aby mogły się
                                                  znaleźć w tekście dotyczącym filmu. W razie wątpliwości skorzystaj
                                                  ze słownika języka polskiego.






                                                  kadr             ujęcie          scena          sekwencja




                                            z     Odczytajcie wasze zdania. Wybierzcie po dwa najlepsze dotyczące
                                                  każdego kolejnego wyrazu i zapiszcie je na tablicy.

                                            z     Przeczytaj tekst Ryszarda Doroby Bliżej fi lmu. Zwróć szczególną
                                                  uwagę na to, w jaki sposób autor użył powyższych wyrazów
                                                  i co one oznaczają w terminologii filmowej.






       Ryszard Doroba (1928–1985) –         Ryszard Doroba
       autor książek dla młodzieży. Na-     Bliżej fi lmu
       pisał m.in. powieści: Baszta Sza-    (fragment)
       rej  Sowy,  Mój  przyjaciel  Filon,
       Tajemnica podziemnego lochu.         Film  przemawia  do  nas  swymi  obrazami,  które  zmieniają  się  jak
       Jest także autorem książki Bliżej    w  kalejdoskopie .  Bohaterów  widzimy  w  różnych  miejscach,  raz
                                                             1
       filmu, w której zawarł podstawo-     z bliska, raz z daleka, widzimy całe ich postacie bądź tylko patrzy-
       we wiadomości na temat sztuki        my na ich twarze, oczy, usta lub ręce. Znikają nam z oczu, ustępują
       filmowej.                            miejsca innym, aby wkrótce pojawić się znowu.

       1  kalejdoskop – zabawka z kolo-        Ta zmienność obrazów fi lmowych nie jest przypadkowa. Zawsze
       rowymi szkiełkami układający-        służy określonemu, założonemu przez twórcę celowi emocjonalne-
                                                                                    2
       mi się w niepowtarzalne wzory;       mu. Należy ona do bogatego arsenału  środków wyrazowych fi lmu,
       zmieniać  się  jak  w  kalejdosko-   jest podstawowym elementem jego specyfi cznego języka.
       pie – zmieniać się szybko, prze-        Aby móc właściwie odbierać fi lm, aby w pełni go rozumieć i prze-
       mijać                                żywać, musimy ten język poznać. Bez znajomości języka fi lmowego

       2   arsenał – tu: zbiór czegoś, zasób  „porozumiewanie się” ze sztuką fi lmową jest znacznie utrudnione.
                                               Każdy,  kto  już  obejrzał  kilkadziesiąt,  jeśli  nie  kilkaset  fi lmów,
                                            niepostrzeżenie opanował w jakimś stopniu język fi lmowy, gdyż ro-

                                            zumie już fi lm, jaki ogląda, dostrzega zmiany miejsca akcji, upływ
                                            czasu między jednym wydarzeniem a drugim i prawidłowo reaguje
                                            na napięcia akcji fi lmowej.

                                        84



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   84                                                                 17.07.2019   20:21:42
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91