Page 87 - polski 6 cz2
P. 87
Nie wystarcza to jednak do świadomego, właściwego obcowania
ze sztuką filmową, dającego pełną satysfakcję i umożliwiającego pra-
widłową analizę oglądanego filmu.
Dlatego też trzeba przyswoić sobie podstawową wiedzę o filmo-
wych środkach wyrazu. Elementarną cząstką każdego filmu jest tzw.
kadr filmowy. Jest to zarejestrowany przez kamerę na taśmie filmo-
wej obraz, znajdujący się w danej chwili w polu widzenia. Moż- 3 Kamery z taśmą obecnie zo-
3
na go uznać za odpowiednik zdjęcia fotograficznego. Każdy nawet stały zastąpione kamerami cy-
najkrótszy odcinek filmu składa się więc z szeregu kolejno po sobie frowymi.
następujących kadrów, przedstawiających widzianą okiem kamery 4 jedność miejsca – zasada kon-
rzeczywistość, uchwyconą w zatrzymanym stadium ruchu (24 kadry struowania akcji w utworze lite-
w ciągu sekundy). Wyciętą z filmu tzw. klatkę filmową (jeden kadr) rackim lub filmowym, oznacza
można reprodukować jako odbitkę fotograficzną [...]. niezmienność miejsca rozgrywa-
Z kadrów składają się ujęcia, czyli odcinki filmu nakręcone za jących się wydarzeń, tu: ujęcia fil-
jednym przyciśnięciem spustu kamery, bez jej zatrzymywania. mowe pokazujące sytuacje dzie-
Szereg następujących po sobie ujęć połączonych jednością miej- jące się w tym samym miejscu
sca składa się na scenę, stanowiącą odpowiednik zdania w języku 5 jedność akcji – zasada konstru-
4
mówionym czy pisanym. Sceny łączą się w większe całości, zwane owania akcji w utworze literac-
sekwencjami, przedstawiające jakiś zamknięty fragment akcji fil- kim lub filmowym, oznacza taki
mowej, charakteryzujący się jednością akcji . Tak więc szereg ujęć układ kolejnych wydarzeń, aby
5
filmowych tworzy scenę, szereg scen zaś – sekwencję filmu. Ich za- składały się na jeden wyraźny
daniem jest przekazanie widzowi fabularnych treści filmowych. Tre- wątek
ści te mogą być przekazywane w różny sposób, z różną ekspresją 6 ekspresja – tu: siła wyrazu, wy-
6
i różnym oddziaływaniem emocjonalnym. Tę różnorodność oddzia- razistość
ływania umożliwiają specyficzne środki wyrazowe filmu.
Na zdjęciu obok uwieczniony
został moment kręcenia filmu
przez ekipę filmową. Zastanów
się nad tym, na jakie nietypo-
we trudności mogli natknąć się
filmowcy podczas pracy z dość
osobliwym aktorem – lwem. Po-
daj kilka przykładów dzieł filmo-
wych, w których głównym boha-
terem było zwierzę.
1. Porównaj ułożone przez was zdania z treścią fragmentu książki
Ryszarda Doroby. Oceń, na ile te propozycje okazały się trafne.
85
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 85 17.07.2019 20:21:44