Page 90 - polski 6 cz2
P. 90

W tym właśnie tkwi tajemnica sterowania emocjami widza fil-
                                            mowego.
                                               Kamera filmowa może bowiem dowolnie kierować naszym patrze-
                                            niem, może udostępnić naszemu widzowi tylko to, co na ograniczony
                                            okres znalazło się w polu jej widzenia, tylko to, co zarejestrowała na
                                            taśmie filmowej.
                                               Kiedy oglądamy przedstawienie teatralne, grających w nim ak-
                                            torów  mamy  zawsze  w  tej  samej  odległości  od  fotela,  w  którym
                                            siedzimy, zawsze widzimy ich całych w prostokącie sceny. Możemy
                                            wprawdzie wyodrębnić wzrokiem jednego z nich, pomijając innych,
                                            możemy  zatrzymywać  wzrok  na  jego  twarzy,  oczach,  rękach,  ale
                                            musimy to robić świadomie, godząc się z faktem, że z odległości kil-
                                            ku czy nawet kilkunastu metrów np. oczy aktora są mało widoczne,
                                            a więc ich prawdziwego obrazu zobaczyć nie możemy. Skupiając
                                            spojrzenie na twarzy jakiegoś aktora, kątem oka i tak widzimy jego
                                            partnerów, dekorację w drugim końcu sceny, a często nawet budkę

                                                   1
       1   budka suflera – miejsce z przo-  suflera .
       du sceny, gdzie jest ukryty sufler,     Jeśli twórca filmowy chce nam pokazać oczy swego bohatera, to
       osoba, która podpowiada akto-        pokazuje je na całą wielkość ekranu. Znika wtedy cała reszta posta-
       rom tekst roli                       ci, pozostają tylko ogromne, pełne wyrazu oczy. Kamera filmowa
                                            może zbliżyć się do nich na najmniejszą odległość, zarejestrować je
                                            z pominięciem wszystkiego innego, a więc narzucić je nam z prze-

                                                   2
       2   przemożny – decydujący, bar-     możną  siłą. Może je również nagle porzucić, przenieść się na wpa-
       dzo silny                            trzone w nie inne oczy, pokazać znów te pierwsze, prowadząc dialog
                                            spojrzeń, wymowniejszy i pełniejszy od dialogu słów. Kamera może
                                            przecież pokazać wszystko w różnych planach, z różnych punktów
                                            widzenia, w ruchu i może sama się poruszać.
                                               Właśnie  plany  filmowe,  punkt  widzenia  kamery,  ruchy  kamery
                                            i  ruch  wewnątrz  kadru  są  podstawowymi  elementami  filmowymi
                                            środków wyrazu.
                                               Najogólniej  rzecz  biorąc,  planem  filmowym  nazywamy  relację
                                            między pokazywanym w kadrze filmowym obrazem a odległością
                                            ustawienia kamery w momencie rejestrowania tego obrazu. [...]
                                               Wyobraźmy sobie scenę przypadkowego spotkania dwóch przyja-
                                            ciół. Najpierw zobaczymy ich na ludnej ulicy, idących ku sobie (plan
                                            ogólny), potem zbliżających się ku sobie (plan pełny), wyciągających
                                            do siebie ręce (plan amerykański), podających je sobie (półzbliżenie),
                                            radośnie zaskoczonych i roześmianych (zbliżenie), splatających dło-
                                            nie w uścisku powitania (detal). [...]
                                               Różnorodność planów filmowych pozwala widzowi pokazać to, co
                                            jest w danym momencie akcji filmowej najistotniejsze; to i nic więcej.


                                        88



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   88                                                                 17.07.2019   20:21:53
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95