Page 92 - polski 6 cz2
P. 92
Ciekawe! 1. Wymień elementy fi lmowych środków wyrazu.
Przy kręceniu fi lmu wykorzystywa- 2. Na podstawie informacji z tekstu napisz w zeszycie swoimi
ne jest czarno-białe urządzenie słowami, czym jest plan fi lmowy.
składające się z tablicy i deseczki
nazywane klapsem (od charak- 3. Porozmawiajcie o roli planów filmowych.
terystycznego dźwięku, który wy- a) Kiedy najlepiej zastosować plan ogólny, a kiedy – zbliżenie?
Co można pokazać, wykorzystując plan zwany detalem?
b)
daje). Sfi lmowany klaps stanowi c) Jak się pokazuje ludzi w planie amerykańskim, a jak –
nagłówek każdego ujęcia (czasa- w półzbliżeniu?
mi znajduje się na końcu). Dzięki d) Jaką funkcję pełnią plany fi lmowe? Co dzięki ich
klapsom można identyfi kować różnorodności można osiągnąć?
ujęcia oraz synchronizować ob- 4. Obejrzyjcie fragment dowolnego filmu, aby zapoznać się z planami
raz z dźwiękiem w czasie monta- filmowymi.
żu fi lmu. Klapser to członek ekipy a) W czasie projekcji zatrzymujcie fi lm i analizujcie rodzaj
fi lmowej odpowiedzialny za usta- zastosowanego planu.
wianie klapsów. b) Ustalcie, jaka może być przyczyna takiego, a nie innego
wyboru planu.
5. Przeczytajcie opis sytuacji, która mogłaby się znaleźć w fi lmie.
Na zamku odbywa się turniej rycerski, panuje gwar, ludzie oczekują na fi nałową
rozgrywkę między Walgierzem i Rurykiem. Rycerze kierują się na swoje miejsca,
są lekko podenerwowani, spoglądają na siebie, poprawiają hełmy, każdy trzy-
ma tarczę z herbem. Na znak w postaci spadającej chusteczki – ruszają…
a) Zaplanujcie w grupach, jak pokazać widzowi tę scenę
w sześciu ujęciach. Wykorzystajcie wszystkie plany,
proponując dla każdego z ujęć inny (np. półzbliżenie
opadającej chusteczki).
b) Na kartkach przygotujcie tablicę operatora kamery według
wzoru. Przedstawcie i omówcie swoje propozycje w klasie.
TABLICA OPERATORA KAMERY
NR UJĘCIA
RODZAJ
PLANU
WIDOK
6. Nagrajcie w grupach wybrane typy planów fi lmowych. Porównajcie
efekty swojej pracy.
7. Napisz własny słowniczek pojęć związanych z fi lmem. Pamiętaj
7.
o alfabetycznym układzie haseł.
90
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 90 17.07.2019 20:22:00