Page 92 - polski 6 cz2
P. 92

Ciekawe!                             1.    Wymień elementy fi lmowych środków wyrazu.
       Przy kręceniu fi lmu wykorzystywa-   2.    Na podstawie informacji z tekstu napisz w zeszycie swoimi
       ne jest czarno-białe urządzenie            słowami, czym jest plan fi lmowy.
       składające się z tablicy i deseczki
       nazywane klapsem (od charak-         3.    Porozmawiajcie o roli planów filmowych.
       terystycznego dźwięku, który wy-           a)    Kiedy najlepiej zastosować plan ogólny, a kiedy – zbliżenie?
                                                        Co można pokazać, wykorzystując plan zwany detalem?
                                                  b)
       daje). Sfi lmowany klaps stanowi           c)    Jak się pokazuje ludzi w planie amerykańskim, a jak –
       nagłówek każdego ujęcia (czasa-                  w półzbliżeniu?
       mi znajduje się na końcu). Dzięki          d)    Jaką funkcję pełnią plany fi lmowe? Co dzięki ich
       klapsom można identyfi kować                     różnorodności można osiągnąć?
       ujęcia oraz synchronizować ob-       4.    Obejrzyjcie fragment dowolnego filmu, aby zapoznać się z planami
       raz z dźwiękiem w czasie monta-            filmowymi.
       żu fi lmu. Klapser to członek ekipy        a)    W czasie projekcji zatrzymujcie fi lm i analizujcie rodzaj
       fi lmowej odpowiedzialny za usta-                zastosowanego planu.
       wianie klapsów.                            b)    Ustalcie, jaka może być przyczyna takiego, a nie innego
                                                        wyboru planu.

                                            5.    Przeczytajcie opis sytuacji, która mogłaby się znaleźć w fi lmie.



                                              Na zamku odbywa się turniej rycerski, panuje gwar, ludzie oczekują na fi nałową
                                              rozgrywkę między Walgierzem i Rurykiem. Rycerze kierują się na swoje miejsca,
                                              są lekko podenerwowani, spoglądają na siebie, poprawiają hełmy, każdy trzy-
                                              ma tarczę z herbem. Na znak w postaci spadającej chusteczki – ruszają…


                                                  a)    Zaplanujcie w grupach, jak pokazać widzowi tę scenę
                                                        w sześciu ujęciach. Wykorzystajcie wszystkie plany,
                                                        proponując dla każdego z ujęć inny (np. półzbliżenie
                                                        opadającej chusteczki).
                                                  b)    Na kartkach przygotujcie tablicę operatora kamery według
                                                        wzoru. Przedstawcie i omówcie swoje propozycje w klasie.










                                                                  TABLICA OPERATORA KAMERY
                                                                   NR UJĘCIA
                                                                   RODZAJ
                                                                   PLANU
                                                                   WIDOK


                                            6.    Nagrajcie w grupach wybrane typy planów fi lmowych. Porównajcie
                                                  efekty swojej pracy.

                                            7.    Napisz własny słowniczek pojęć związanych z fi lmem. Pamiętaj
                                            7.
                                                  o alfabetycznym układzie haseł.
                                        90



   0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd   90                                                                 17.07.2019   20:22:00
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97