Page 108 - polski 7 cz 1
P. 108
3. Zamieszczone w tym rozdziale utwory pisane były wierszem regularnym,
można było dostrzec powtarzalność sylab w wersach, rymów itp. Ten jest
inny. Ustal dlaczego, wykonując poniższe polecenia.
a) Policz sylaby w wersach, liczbę wersów w zwrotkach. Jaki wniosek
nasuwa się po wykonaniu tego zadania?
b) Sprawdź, czy w wierszu występują rymy.
Wiersz wolny – wiersz o nieregularnej c) Przeczytaj informacje na temat wiersza wolnego zamieszczone
budowie, cechujący się różną liczbą na marginesie i porównaj je z wynikami twojej analizy utworu
sylab w wersach, brakiem regularnych Tadeusza Różewicza.
strof, często nietypowym układem d) Co przypomina ci wiersz wolny? Powiedz, co ma wspólnego taka
graficznym. Każdy wiersz wolny forma wiersza z naszymi codziennymi wypowiedziami, a czym się
ma swój własny rytm, nie podlega od nich różni.
natomiast żadnym ustalonym z góry A gdyby tak... stworzyć własny plan podróży po Polsce pod tytułem Stąd
regułom. 4. nasz ród? Wykonajcie to zadanie, pracując w grupach.
a) Wybierzcie 5 znaków polskiej tradycji (np. budowle, pomniki, postacie,
zdarzenia, dzieła sztuki), najbardziej związanych – waszym zdaniem –
z tradycjami, skojarzeniami narodowymi ważnymi dla Polaków.
b) Opracujcie krótkie notatki na temat poszczególnych znaków
i znajdźcie ich fotografie (korzystając np. z internetu).
c) Narysujcie mapkę i zamieśćcie na niej fotografie wraz z opisami.
d) Omówcie jako przewodnicy swoją mapę i zorganizujcie wystawę
klasową lub szkolną na ten temat.
Co – twoim zdaniem – może oznaczać
tytuł witrażu? Kim jest postać przedsta- Stanisław Wyspiański, Stań się (witraż w kościele Franciszkanów w Krakowie),
wiona przez Wyspiańskiego? 1897–1904
106