Page 108 - polski 7 cz 1
P. 108

3.   Zamieszczone w tym rozdziale utwory pisane były wierszem regularnym,
                                                 można było dostrzec powtarzalność sylab w wersach, rymów itp. Ten jest
                                                 inny. Ustal dlaczego, wykonując poniższe polecenia.
                                                 a)   Policz sylaby w wersach, liczbę wersów w zwrotkach. Jaki wniosek
                                                     nasuwa się po wykonaniu tego zadania?
                                                 b)   Sprawdź, czy w wierszu występują rymy.
        Wiersz wolny – wiersz o nieregularnej    c)   Przeczytaj informacje na temat wiersza wolnego zamieszczone
        budowie, cechujący się różną liczbą          na marginesie i porównaj je z wynikami twojej analizy utworu
        sylab w wersach, brakiem regularnych         Tadeusza Różewicza.
        strof, często nietypowym układem         d)   Co przypomina ci wiersz wolny? Powiedz, co ma wspólnego taka
        graficznym. Każdy wiersz wolny               forma wiersza z naszymi codziennymi wypowiedziami, a czym się
        ma swój własny rytm, nie podlega             od nich różni.
        natomiast żadnym ustalonym z góry        A gdyby tak... stworzyć własny plan podróży po Polsce pod tytułem Stąd
        regułom.                            4.   nasz ród? Wykonajcie to zadanie, pracując w grupach.

                                                 a)   Wybierzcie 5 znaków polskiej tradycji (np. budowle, pomniki, postacie,
                                                     zdarzenia, dzieła sztuki), najbardziej związanych – waszym zdaniem –
                                                     z tradycjami, skojarzeniami narodowymi ważnymi dla Polaków.
                                                 b)   Opracujcie krótkie notatki na temat poszczególnych znaków
                                                     i znajdźcie ich fotografie (korzystając np. z internetu).
                                                 c)   Narysujcie mapkę i zamieśćcie na niej fotografie wraz z opisami.
                                                 d)   Omówcie jako przewodnicy swoją mapę i zorganizujcie wystawę
                                                     klasową lub szkolną na ten temat.









































        Co – twoim zdaniem – może oznaczać
        tytuł witrażu? Kim jest postać przedsta-  Stanisław Wyspiański, Stań się (witraż w kościele Franciszkanów w Krakowie),
        wiona przez Wyspiańskiego?          1897–1904

                                      106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113