Page 103 - polski 7 cz 1
P. 103

Zapytani, kim była Maria Konopnicka, odpowiecie z pewnością, że autorką
          znanych wam z dzieciństwa książek; wspomnicie sierotkę Marysię i krasno-
          ludki, może jagodowego króla... Warto jednak wiedzieć także o patriotycz-
          nym nurcie w twórczości pisarki. Najbardziej znany wiersz Maria Konop-
          nicka napisała na wieść o tragicznych wydarzeniach 1901 roku we Wrześni
          pod Poznaniem: o represjach pruskich wobec dzieci uczestniczących w tzw.
          strajku szkolnym – proteście przeciw nauczaniu religii w języku niemieckim.
          Rota została wydrukowana w 1908 roku, a dwa lata później muzykę do niej
          skomponował Feliks Nowowiejski. Po raz pierwszy odśpiewano pieśń 15 lip-
          ca 1910 roku na placu Matejki w Krakowie, podczas uroczystych obchodów     Hasło – wydanie pieśni
          500-lecia  bitwy  pod  Grunwaldem.  Nosiła  wówczas  tytuł  Grunwald,  potem   Marii Konopnickiej na obchody
          przemianowany na Hasło, aż wreszcie przywrócono jej tytuł oryginału po-     500-lecia bitwy pod Grunwaldem
          etyckiego – Rota.



          Maria Konopnicka                                                           Maria Konopnicka (1842–1910)

          Rota  1                                                                    – autorka wierszy o charakterze
                                                                                     patriotycznym, liryków stylizowanych
          Nie rzucim ziemi, skąd nasz ród,                                           na poezję ludową (A jak poszedł król
          Nie damy pogrześć  mowy.                                                   na wojnę) oraz nowel (np. Dym, Nasza
                           2
                                                                                     szkapa, Miłosierdzie gminy). Napisała
          Polski my naród, polski lud,                                               wiele utworów dla dzieci.
          Królewski szczep  Piastowy,
                         3
          Nie damy, by nas zniemczył wróg...                                         1   rota – przysięga, tekst przyrzeczenia,
          – Tak nam dopomóż Bóg!                                                     formuła przysięgi
                                                                                     2   pogrześć – pogrzebać
          Do krwi ostatniej kropli z żył                                             3   szczep – grupa ludzi charakteryzująca
          Bronić będziemy Ducha,                                                     się wspólnym język oraz obyczajami
          Aż się rozpadnie w proch i pył                                             4   germanić – czasownik o negatywnym
          Krzyżacka zawierucha.                                                      znaczeniu: wynarodowić, narzucić pol-
          Twierdzą nam będzie każdy próg...                                          skim dzieciom niemiecki język i kulturę
          – Tak nam dopomóż Bóg!                                                     5   orężny – zbrojny, uzbrojony

                                                                                     6   hufiec  – tu: podniośle o dawnych
          Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz                                        wojskach
          Ni dzieci nam germanił .
                               4
                                                                                     7   złoty róg – ważny symbol w słynnym
          Orężny  wstanie hufiec  nasz,                                              dramacie Stanisława Wyspiańskiego
                5
                               6
          Duch będzie nam hetmanił.                                                  Wesele wystawionym po raz pierwszy
          Pójdziem, gdy zabrzmi złoty róg ...                                        w 1901 r.; jego dźwięk miał wezwać Po-
                                       7
          – Tak nam dopomóż Bóg.                                                     laków do walki o wolność

          4.   W grupach przeanalizujcie teksty pieśni, zwracając uwagę na:
              a)   przesłania utworów – dlaczego były tak ważne dla Polaków?
              b)   zastosowanie apostrofy – do kogo i w jakim celu zwracają się osoby
                   mówiące?
              c)   ukształtowanie rytmiczne – m.in. układ i cechy rymów, podział utworu
                   na strofy (zwrotki) i wersy, rolę refrenu.

                                                                                   101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108