Page 104 - polski 7 cz 1
P. 104
5. Narysujcie na tablicy oś czasu i zaznaczcie na niej daty powstania
poznanych pieśni patriotycznych oraz ważniejsze zdarzenia z dziejów Polski
Znajdź w internecie ustawę, w której w tamtym okresie.
zapisano informacje, jak należy zacho-
wywać się w stosunku do symboli na- 6. O Bogurodzicy czy Mazurku Dąbrowskiego mówiliśmy jako o hymnach
rodowych. Przeanalizuj poszczególne narodowych.
wskazówki i porozmawiaj w klasie o ich • Przypomnij sobie z poprzedniej klasy lub znajdź w słowniku terminów
zasadności.
literackich informacje na temat hymnu jako gatunku literackiego.
• Zastanów się, czy poznane pieśni mają cechy hymnu. Zapisz
argumenty za i przeciw.
• Wskaż cechy wybranego utworu, które mogły zdecydować, że stał się
on pieśnią ważną dla Polaków.
7. Korzystając ze słownika i innych źródeł, stwórz prezentację multimedialną
pt. Hymn narodowy. Umieść w niej m.in. następujące elementy: definicję
słownikową; informacje, jaki powinien być hymn; czym jest dla narodu;
przykłady hymnów; twoje dopiski.
Rękopis Roty
Obejrzyj galerię pocztówek z obrazami
Wojciecha Kossaka. Wskaż elementy,
które świadczą o tym, że obrazy nawią-
zują do tematyki narodowo-wyzwoleń-
czej.
102