Page 46 - polski 7 cz 1
P. 46

10.  Wskaż błędy w poniższych zdaniach.
                                                 Marek i Adam siedział w pokoju.
        Czy wiesz, że język polski podlega ochro-  Dzieci lubiały bawić się na placu.
        nie prawnej? Wszelkie prawa związane     Tylko strażacy przestrzegali przepisy.
        z naszym językiem ojczystym reguluje     Msza była koncelebrowana tylko przez jednego księdza.
        Ustawa o języku polskim z 1999 r., wie-  Czekali tam około godzinę.
        lokrotnie od tamtej pory nowelizowana    Rozegrano pięć meczy.
        (oznacza to, że wprowadzano do niej      Wyskoczył mu krąg szyjny.
        zmiany i uzupełnienia).  Znajdź w inter-  Mysza przebiegła przez pole.
        necie tekst ustawy i w miarę możliwości   Ten znany oportunista zawsze przeciwstawiał się innym i walczył o prawdę.
        się z nim zapoznaj. Zwróć szczególną     Powiedz, do jakiej kategorii należą wskazane błędy. Pomoże ci w tym poniż-
        uwagę na rozdział poświęcony ochronie    sza tabela.
        języka polskiego.

                                                 Błędy fleksyjne       Błędy składniowe       Błędy słownikowe
                                                (np. niepoprawna        (np. niewłaściwe      (np. użycie wyrazu
                                                    odmiana            łączenie wyrazów        w niewłaściwym
                                                   wyrazów)                w zdaniu)              znaczeniu)








                                                 Popraw w zeszycie dostrzeżone błędy.

                                            .  11.  Przeczytaj fragment książki Jana Miodka Słownik Ojczyzny polszczyzny.
                                                 Jeden z czytelników zwrócił moją uwagę na równoległe funkcjonowanie
                                                 form typu nierównowaga, niestabilność, nierozsądek i ich dwuwyrazowych od-
                                                 powiedników brak równowagi, brak stabilności, brak rozsądku. Korespondent
                                                                                   1
                                                                                                                 2
        1   ekspansywność – zwiększanie zasię-   pisze  o  zauważalnej  ekspansywności   pierwszej  serii  konstruktywnej ,
        gu, tu: upowszechnianie się              która wydaje mu się dość sztucznym odchodzeniem od potocznych zwy-
        2   seria konstruktywna – tu: wyrazy o po-  czajów językowych. [...] Rzeczywiście trudno sobie wyobrazić w języku
        dobnej budowie                           potocznym  formacje nieodwaga, niedyscyplina, niekultura. Powiemy zawsze
                                                           3
        3   język potoczny – język używany w sy-  o braku odwagi, braku dyscypliny, braku kultury. Ale mamy za to tylko pakty
        tuacjach nieoficjalnych, codziennych,    o nieagresji (a nie o braku agresji), obok zaś braku zdyscyplinowania czy braku
        mniej staranny                           porządku  pojawiają  się  niezdyscyplinowanie  i  nieporządek.  Za  równorzędne
        4   język  artystyczny  –  język używany   trzeba  też  uznać  przytoczone  przez  czytelnika  serie  nierównowaga  [...]
        przez pisarzy w dziełach literackich, dla   – brak równowagi [...]. To głównie w języku artystycznym  dodaje się do rze-
                                                                                                  4
        którego charakterystyczne jest np. sto-  czowników cząstkę nie- – nawet w takich wypadkach, w których w języku
        sowanie środków stylistycznych
                                                 potocznym można sobie wyobrazić tylko połączenie brak + rzeczownik
                                                 w dopełniaczu, np. Julian Tuwim pisze: Cóż na niemiłość poradzę?, Jak tę
                                                 niemiłość znieść? (w języku potocznym mówilibyśmy zawsze o braku miłości).

                                                 a)   Określ, jaki problem językowy dostrzegł czytelnik książek Jana Miodka.
                                                 b)   Czy artystom wolno więcej? Przedyskutujcie w klasie uwagę
                                                     autora tekstu na temat użycia przez Juliana Tuwima – niezgodnie
                                                     z obowiązującą normą – słowa niemiłość. Jaki efekt chciał
                                                     osiągnąć poeta?

                                       44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51