Page 48 - polski 7 cz 1
P. 48

2.3      Pragnę postawić tezę  (rozprawka)




        Podejmij temat                          z  Porozmawiajcie w klasie o tym, czy warto uczyć się języka polskiego
                                                 w szkole, skoro mówimy nim na co dzień. Przedstawcie argumenty
                                                 za i przeciw.



                                                         Polacy posługują się na co dzień językiem polskim
                                                dlatego warto się go uczyć w szkole,   więc nie warto się go uczyć w szkole,
                                                         ponieważ...;                        ponieważ...





                                                z  Do jakich wniosków doszliście w czasie dyskusji?
                                                 Zapiszcie je na tablicy.


                                                     Według większości uczniów naszej klasy warto / nie warto uczyć się
                                                                języka polskiego w szkole, ponieważ ... .






                                            1.   Przeczytaj poniższy tekst i powiedz, jaka jest opinia autora na temat
                                                 stosowania normy językowej w wypowiedziach.
                                                 Po pierwsze pragnę zauważyć, że posługiwanie się poprawną polszczy-
                                                 zną, szczególnie tą pisaną, jest niezbędne do tego, by adresaci naszej
        Rozprawka to praca szkolna, która
        przedstawia wynik rozważań na dany       wypowiedzi dobrze nas zrozumieli. Już z pozoru błahe niewstawienie ko-
        temat, np. czy warto przestrzegać        niecznego przecinka w zdaniu potrafi zmienić cały jego sens, np. Zjedzcie
        norm językowych. Zwykle ma ona           dzieci! oraz Zjedzcie, dzieci!
        budowę trójdzielną. W części pierwszej
        nawiązuje się do tematu i stawia         A jakie stanowisko zająłby autor powyższych słów, gdyby wziął udział w wa-
        tezę (stwierdzenie, zdanie, opinia) lub   szej klasowej dyskusji na początku lekcji? Co na to wskazuje?
        hipotezę (opinia nie do końca jeszcze
                                            2.   Przygotuj się do sformułowania i uzasadnienia swojego stanowiska w kwestii
        skrystalizowana, przypuszczenie).        przestrzegania normy językowej w wypowiedziach. W tym celu zapoznaj się
        Często zamiast hipotezy stawia się       z wyjaśnieniem terminu rozprawka zamieszczonym na marginesie.
        zagadnienie do przeanalizowania,         a)   Powiedz, czym różni się teza od hipotezy.
        np. w formie pytania. Kolejna część      b)   Wyjaśnij, jaki jest cel stosowania w rozprawce argumentów.
        rozprawki zawiera argumentację, która
        ma przekonać czytelnika o słuszności
                                            3.   Przypomnij sobie argumenty, których użyliście w rozmowie o tym, czy warto
        postawionej tezy lub znaleźć dowody      przestrzegać normy językowej (zadanie 5 ze s. 42). Następnie, korzystając
        na prawdziwość lub fałszywość            z podpowiedzi umieszczonych w części Krok po kroku na s. 47, napisz
        hipotezy. W części podsumowującej        w zeszycie rozprawkę przedstawiającą twoje stanowisko w następującej
        mamy potwierdzić tezę lub                kwestii:
        sformułować ją jako odpowiedź
        na hipotezę zawartą we wstępie
        (poprzez argumenty za i przeciw                    Przestrzegać czy nie przestrzegać normy językowej?
        szukamy ostatecznego wniosku).

                                       46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53