Page 52 - polski 7 cz 1
P. 52
6. Przeczytaj fragment tekstu piosenki Wojciecha Młynarskiego. Zwróć uwagę
na to, jak autor przedstawia matkę.
Wojciech Młynarski (1941–2017) Wojciech Młynarski
– polski poeta, reżyser, satyryk, artysta Nie ma jak u mamy
kabaretowy, autor i wykonawca
piosenek (np. Jeszcze w zielone gramy, (fragment)
Wszystko mi mówi, że mnie ktoś
pokochał). Ona jedna dostrzegała
w durnym świecie tym jakiś ład [...]
Wychowała jak umiała
a gdy wyjrzał już człek na świat
wziął swój los w ręce swe
i nie w głowie mi było że
Nie ma jak u mamy ciepły piec cichy kąt
Nie ma jak u mamy kto nie wierzy robi błąd
Nie ma jak u mamy cichy kąt ciepły piec
Nie ma jak u mamy kto nie wierzy jego rzecz
Wojciech Młynarski 7. Porównaj matki opisywane przez Twardowskiego i Młynarskiego.
Jaki wniosek płynie z tego porównania?
8. Wciel się w rolę podmiotu lirycznego z jednego poznanego na lekcji wiersza
Podziękowanie – wyrażenie i napisz oficjalne lub nieoficjalne podziękowanie matce za wszystko to,
wdzięczności wobec innej osoby o czym jest mowa w utworze.
za coś, za co nadawca czuje się wobec
niej zobowiązany: za pomoc, przysługę
itp. Jako oficjalny gatunek mowy …… (miejscowość, data)
zawiera zwykle elementy podobne
do listu: miejsce i datę, dane nadawcy …… (dane nadawcy)
i odbiorcy, grzecznościowe formuły
powitania, treść podziękowań, formy
pożegnalne i podpis. …… (dane odbiorcy)
Szanowny Panie / Pani (imię lub funkcja), Droga Mamo,
tylko dzięki Pana / Pani / Tobie udało mi się /
zrozumiałem, że ….. Pragnę wyrazić podziękowanie za…...
Niewielu ludziom zawdzięczam …... Wiem, że to właśnie
……… Czuję się zobowiązany/a do……Za wszystko co
Znajdź w zbiorach poezji – książkowych Pan / Pani / Ty dla mnie zrobił/a/ś jeszcze raz dziękuję.
lub internetowych – wiersz poświęcony Życzę Panu / Pani / Ci……
matce i porównaj jej wizerunek z tym
z wiersza Twardowskiego lub tekstu Pozostaję z wyrazami szacunku / Serdecznie pozdrawiam
Młynarskiego. Dostrzegasz więcej po- ……(podpis)
dobieństw czy różnic? Napisz o swoich
spostrzeżeniach w zeszycie. Przygotuj
również interpretację głosową jednego
wiersza o matce, pamiętając o właści-
wej intonacji.
50