Page 96 - polski 7 cz 1
P. 96

Podczas wymowy obserwuje się często upodobnienie pod względem dźwięczności. Głoski dźwięczne mogą ulec
           ubezdźwięcznieniu pod wpływem znajdujących się w ich pobliżu głosek bezdźwięcznych, np.:
                                            kredka               [wymowa: kretka]*


                                   dźwięczna      bezdźwięczna              bezdźwięczna
           Narządy mowy, przygotowując się do wymówienia bezdźwięcznego k, ubezdźwięczniają d, które zamienia się w t.
           Rozróżnia się ubezdźwięcznienia:
                                                  kierunek czytania wyrazu
                               wsteczne: ciężka [cięszka]            postępowe: przebyć [pszebyć]
                                                  kierunek upodobnienia

           Ubezdźwięcznienie wsteczne polega na tym, że spółgłoska bezdźwięczna zmienia spółgłoskę dźwięczną stojącą przed nią,
           np. w wyrazie ciężka bezdźwięczne k zmieniło stojące przed nim dźwięczne ż w bezdźwięczne sz.
           Ubezdźwięcznienie postępowe polega na tym, że spółgłoska bezdźwięczna zmienia następną spółgłoskę, np. w wyrazie przebyć
           bezdźwięczne p zmieniło stojące za nim dźwięczne rz w bezdźwięczne sz.

           Niekiedy obserwuje się zjawisko odwrotne, czyli udźwięcznianie głosek, np.: prośba [proźba]; także [tagże]; jakbyś [jagbyś];
           choćbym [chodźbym]. Wszystkie udźwięcznienia są wsteczne (głoskę bezdźwięczną udźwięcznia stojąca za nią głoska dźwięczna).
           * Wymowę wyrazów zapisuje się zwykle w nawiasach kwadratowych.





        5.   Przeczytaj wyrazy. Zwróć uwagę, co się dzieje z głoskami dźwięcznymi na końcu wyrazu podczas wymowy.


                       wróg                                 lód                                 dąb




                       próg                                chłód                               klomb



            Uzupełnij w zeszycie notatkę.
            Głoski dźwięczne w wygłosie (tj. na końcu wymawianego wyrazu) tracą..... i stają się..... , np.: [....., .....].

        6.   Odczytaj wyrazy i zapisz w zeszycie ich wymowę. Opisz, co się dzieje z zaznaczonymi głoskami znajdującymi się
            na granicy sąsiadujących wyrazów.



                    brat Bartka                          kosz bułek                         grzyb trujący




                     dług Kasi                           idź szybciej                      zjazd taterników





                     snop żyta                         blask gwiazdy                         mit grecki



                                       94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101