Page 99 - polski 7 cz 1
P. 99

W XVI i XVII wieku takiej rangi jak Bogurodzica nie uzyskała żadna z pie-
          śni żołnierskich. W oświeceniu, pod koniec XVIII wieku, popularna była pieśń
          Hymn do miłości Ojczyzny (do słów Ignacego Krasickiego). Jednak dopiero Pieśń
          Legionów Polskich we Włoszech odegrała znaczącą rolę w jednoczeniu Polaków.
          Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, znana jako Mazurek Dąbrowskiego i – od słów
          początkowych  –  Jeszcze  Polska  nie  zginęła,  ma  niezwykle  barwną  historię.
          Po upadku powstania kościuszkowskiego wielu przywódców ruchu wyzwo-
          leńczego musiało uchodzić na emigrację. Byli wśród nich generał Jan Henryk
          Dąbrowski i poseł Józef Wybicki. Dąbrowski, wiążący nadzieje wyzwolenia
          Polski z młodym generałem Napoleonem Bonaparte, w 1797 roku uzyskał
          od niego zgodę na utworzenie we Włoszech Legionów Polskich. Wkrótce licz-
          ba ochotników, którzy zaciągnęli się do nowo formowanych jednostek – emi-
          grantów popowstaniowych i zwolnionych z obozów jeńców, Polaków z armii
          austriackiej – osiągnęła siedem tysięcy.                                   Janusz Kossak, Generał Jan Henryk
             Józef  Wybicki,  oddany  przyjaciel  Dąbrowskiego,  przybył  do  Reggio   Dąbrowski na czele Legionów
          nell’Emilia , gdzie stacjonował generał z główną kwaterą i tysiącem legioni-  Polskich we Włoszech, 1882
                    3
          stów. Atmosfera tego miejsca natchnęła Wybickiego do napisania Pieśni Legio-
          nów Polskich we Włoszech; według przekazów stworzył ją między 15 a 21 lipca   3   Reggio nell’Emilia – czyt. redżio nel-
          1797 roku, podkładając jej słowa pod ludową melodię mazurka. Utwór został   emilia, miasto w północnych Włoszech,
          entuzjastycznie przyjęty przez oficerów i żołnierzy. Słowami „Jeszcze Polska   położone między Parmą a Modeną
          nie umarła” Wybicki obalał szerzoną wówczas w Europie przez Prusaków
          propagandową legendę, jakoby ranny pod Maciejowicami w 1794 roku Ko-
          ściuszko krzyknął: „Finis Poloniae! ”.                                     4   Finis Poloniae – czyt. finis polonie;
                                         4
             Mazurek Dąbrowskiego rozbrzmiewał w latach 1798–1800 podczas licznych   (łac.) koniec Polski
          prowadzonych  we  Włoszech  kampanii.  Pieśń  już  z  początkiem  1798  roku
          była znana i śpiewana w kraju pod zaborami austriackim i pruskim. Publi-
          cystka Maria Wysłouchowa pod koniec XIX wieku pisała: „Leci ta pieśń [...]
          (z Włoch) przez góry, rzeki i lasy [...] na północ [...]. Nie zatrzymać jej czatom    5   czata  –  wojskowy  oddział ubezpie-
                                                                               5
          granicznym ani murom [...], nie uwięzić czarodziejki! Wróciła do ojczyzny   czający, tu: straż graniczna
          i uwija się niby jaskółka [...]. Leje balsam kojący w duszę starca [...], zapala
          serce młodzieńca”. Żyła wśród Polaków przez wszystkie lata zaborów, wybu-
          chając ze zdwojoną siłą w czasie kolejnych zrywów narodowowyzwoleńczych.
             Stała się popularna w Europie. W latach 1833–1840 pod wpływem Ma-
          zurka powstały trzy narodowe pieśni słowiańskie: Chorwatów, Serbów Łużyc-
          kich i Słowaków. Tłumaczono go także na wiele języków.
             Już po odzyskaniu niepodległości, w 1921 roku, specjalna komisja Mini-
          sterstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego odnalazła w Muzeum
          Wojska Polskiego pozytywkę  z czasów Księstwa Warszawskiego i utrwaloną    6   pozytywka – mechaniczne urządze-
                                    6
          w niej melodię Jeszcze Polska nie zginęła uznała za pierwowzór. 15 października   nie grające po nakręceniu jakąś melo-
          1926 roku podano obowiązujący aż do dziś czterozwrotkowy tekst hymnu.      dię, umieszczane w ozdobnych pudeł-
          Wkrótce potem, 26 lutego 1927 roku, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych        kach, a także w zegarach i zabawkach
          ogłosiło  ten  sam  tekst  i  melodię  oficjalnym  polskim  hymnem  narodowym
          i państwowym.

                                                                                   97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104