Page 130 - polski 7 cz 2
P. 130
3. Adam Mickiewicz pisał o Laurze i Filonie: „Wszystko tu jest narodowe,
polskie [...], wszystko wzięte z powszedniego życia w Polsce”. Rozwiń tę myśl,
podając przykłady z wiersza.
Czy obraz Rozmowa w parku można
uznać za ilustrację do wiersza Karpiń-
skiego Laura i Filon? Jakie elementy
powinny się na nim znaleźć, aby lepiej
oddawał treść utworu?
Thomas Gainsborough (czyt. geinsborou), Rozmowa w parku, 1746
4. Laura i Filon znali się, zanim umówili się na spotkanie. Czasy się zmieniają –
coraz bardziej popularne stają się „randki w ciemno”. Ludzie coraz częściej
poznają się m.in. w internecie. Co sądzicie o tym zjawisku? Przeprowadźcie
Utwór Laura i Filon Franciszka Karpiń-
skiego był inspiracją dla innych pol- klasową dyskusję o tych i innych zmianach obyczajowych dotyczących
miłości. Zastosujcie metodę sześciu myślowych kapeluszy, wymyśloną
skich twórców, którzy stworzyli własne i opisaną przez Edwarda de Bono (patrz s. 129).
wersje histori tych dwojga zakocha-
nych. Poszukaj w dostępnych źródłach Przygotujcie się do wykonania zadania:
wiedzy utworów Marii Pawlikowskiej- a) niebieski kapelusz włoży wasz polonista;
-Jasnorzewskiej oraz Konstantego Il- b) wy rozlosujcie inne kapelusze i w swoich grupach przygotujcie
defonsa Gałczyńskiego – które w różny się do dyskusji – zgromadźcie odpowiednie do waszego sposobu
myślenia argumenty i ubierzcie je we właściwe słowa;
sposób ukazują losy Laury i Filona. Po- c) wybierzcie swojego przedstawiciela do prowadzenia dyskusji w kręgu;
wiedz, która wersja według ciebie jest d) osoby pozostające poza kręgiem będą obserwatorami; uwaga! –
najciekawsza. w każdej chwili wasz reprezentant może zaprosić do kręgu kogoś
z was, aby pomógł mu kontynuować dyskusję.
Po zakończeniu dyskusji – podsumowaniu jej przez nauczyciela w niebieskim
kapeluszu – porozmawiajcie o swoich odczuciach. Czy uczestnikom dyskusji
Ciekawe! udało się zachować charakter wypowiedzi zgodny z kolorem kapelusza?
• Kto czuł się najlepiej w swojej roli? Dlaczego?
Edward de Bono (ur. 1933) to lekarz, filo- • Kto czuł się źle? Dlaczego?
zof i fizjolog, wykładowca uniwersytetów • Który kapelusz na ogół utrudnia porozumienie z innymi?
Harvarda w Cambridge (czyt. kembridż) • Jakie plusy i minusy dostrzegacie w tej metodzie?
oraz w Oksfordzie. Jego książki przetłu- Przemyślcie odpowiedzi na pytania:
maczono na blisko 30 języków, a pro- • Jaki kapelusz nosisz w życiu najchętniej?
pagowane w nich metody kreatywnego • Jakie korzyści odnosisz z tego powodu?
myślenia wykorzystuje się do twórcze- • Jakie są słabe strony twojego kapelusza, gdy jest noszony na co dzień?
go rozwiązywania problemów nie tylko • Dlaczego czasami warto – nawet wbrew sobie – świadomie zmienić
w szkołach, ale i w wielkich firmach. swój kapelusz?
128