Page 130 - polski 7 cz 2
P. 130

3.   Adam Mickiewicz pisał o Laurze i Filonie: „Wszystko tu jest narodowe,
                                                 polskie [...], wszystko wzięte z powszedniego życia w Polsce”. Rozwiń tę myśl,
                                                 podając przykłady z wiersza.





















        Czy obraz  Rozmowa w parku można
        uznać  za  ilustrację  do  wiersza  Karpiń-
        skiego  Laura  i Filon?  Jakie  elementy
        powinny się na nim znaleźć, aby lepiej
        oddawał treść utworu?
                                            Thomas Gainsborough (czyt. geinsborou), Rozmowa w parku, 1746

                                            4.   Laura i Filon znali się, zanim umówili się na spotkanie. Czasy się zmieniają –
                                                 coraz bardziej popularne stają się „randki w ciemno”. Ludzie coraz częściej
                                                 poznają się m.in. w internecie. Co sądzicie o tym zjawisku? Przeprowadźcie
        Utwór Laura i Filon Franciszka Karpiń-
        skiego  był  inspiracją  dla  innych  pol-  klasową dyskusję o tych i innych zmianach obyczajowych dotyczących
                                                 miłości. Zastosujcie metodę sześciu myślowych kapeluszy, wymyśloną
        skich twórców, którzy stworzyli własne   i opisaną przez Edwarda de Bono (patrz s. 129).
        wersje histori tych dwojga zakocha-
        nych. Poszukaj w dostępnych źródłach     Przygotujcie się do wykonania zadania:
        wiedzy utworów Marii Pawlikowskiej-      a)   niebieski kapelusz włoży wasz polonista;
        -Jasnorzewskiej  oraz  Konstantego  Il-  b)   wy rozlosujcie inne kapelusze i w swoich grupach przygotujcie
        defonsa Gałczyńskiego – które w różny        się do dyskusji – zgromadźcie odpowiednie do waszego sposobu
                                                     myślenia argumenty i ubierzcie je we właściwe słowa;
        sposób ukazują losy Laury i Filona. Po-  c)   wybierzcie swojego przedstawiciela do prowadzenia dyskusji w kręgu;
        wiedz, która wersja według ciebie jest   d)   osoby pozostające poza kręgiem będą obserwatorami; uwaga! –
        najciekawsza.                                w każdej chwili wasz reprezentant może zaprosić do kręgu kogoś
                                                     z was, aby pomógł mu kontynuować dyskusję.
                                                 Po zakończeniu dyskusji – podsumowaniu jej przez nauczyciela w niebieskim
                                                 kapeluszu – porozmawiajcie o swoich odczuciach. Czy uczestnikom dyskusji
        Ciekawe!                                 udało się zachować charakter wypowiedzi zgodny z kolorem kapelusza?
                                                 •   Kto czuł się najlepiej w swojej roli? Dlaczego?
        Edward de Bono (ur. 1933) to lekarz, filo-  •   Kto czuł się źle? Dlaczego?
        zof i fizjolog, wykładowca uniwersytetów   •   Który kapelusz na ogół utrudnia porozumienie z innymi?
        Harvarda w Cambridge (czyt. kembridż)    •   Jakie plusy i minusy dostrzegacie w tej metodzie?
        oraz w Oksfordzie. Jego książki przetłu-  Przemyślcie odpowiedzi na pytania:
        maczono na blisko 30 języków, a pro-     •   Jaki kapelusz nosisz w życiu najchętniej?
        pagowane w nich metody kreatywnego       •   Jakie korzyści odnosisz z tego powodu?
        myślenia wykorzystuje się do twórcze-    •   Jakie są słabe strony twojego kapelusza, gdy jest noszony na co dzień?
        go rozwiązywania problemów nie tylko     •   Dlaczego czasami warto – nawet wbrew sobie – świadomie zmienić
        w szkołach, ale i w wielkich firmach.        swój kapelusz?

                                      128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135