Page 133 - polski 7 cz 2
P. 133

Kiedym dla ciebie tę piosenkę składał,
          Wieszczy  duch mymi ustami nie władał;                                     2   wieszczy – proroczy, wróżebny
                  2
          Pełen zdziwienia, sam się nie postrzegłem,
          Skąd wziąłem myśli, jak na rymy wbiegłem;
          I zapisałem na końcu pytanie:
          Co mię natchnęło? przyjaźń czy kochanie?



          1.   Jakie uczucia i przeżycia odnajdujesz w wierszu Adama Mickiewicza?
              Co sądzisz o nich ty, nastolatek żyjący w XXI wieku?

          2.   Objaśnijcie tytuł utworu w kontekście monologu lirycznego osoby mówiącej
              w wierszu. Dlaczego autor nadał mu taki tytuł?



                                       NIEPEWNOŚĆ









                      PRZYJAŹŃ                        KOCHANIE (MIŁOŚĆ)


                                                                                      Koncert Marka Grechuty, 1978 r.
              Powiedzcie, skąd się biorą wątpliwości podmiotu lirycznego – podajcie
              przykłady z wiersza.


          3.   Odszukaj w wierszu fragmenty pozwalające ustalić, kim jest podmiot    Jaka mimika mogła towarzyszyć  arty-
              liryczny. Jak rozumiesz stwierdzenie: „wieszczy duch mymi ustami nie władał”?  ście  podczas  wykonywania  piosenki
                                                                                     Niepewność?
          4.   W jaki sposób forma wiersza podkreśla tytułowy stan emocjonalny
              podmiotu lirycznego? Weź pod uwagę m.in. budowę poszczególnych
              zwrotek, typ zastosowanych zdań.

          5.   Jakie, według ciebie, są prawdziwe uczucia podmiotu lirycznego
              w wierszu Adama Mickiewicza? Czy kocha on opisywaną przez siebie
              kobietę, czy tylko się z nią przyjaźni? Napisz w zeszycie rozprawkę, w której
              udowodnisz jedną z poniższych tez:
              To była zwykła przyjaźń.
              To była prawdziwa miłość.
              Zbierz argumenty, odnosząc się do przekazu wiersza. Możesz przytaczać
              fragmenty tekstu – pamiętaj o zapisaniu ich w cudzysłowie.
                                                                                     Gdy Marek Grechuta zaśpiewał Niepew-
          6.   Ułóżcie klasową listę utworów muzycznych, których tematem jest miłość.   ność, jego piosenka stała się wielkim
              Może wykorzystacie je w walentynkowym koncercie życzeń?                przebojem. Po latach nową interpretację
                                                                                     utworu do słów Adama Mickiewicza za-
          7.   Zorganizujcie szkolny konkurs literacki na wiersz o miłości – opracujcie   prezentował Michał Żebrowski. Porów-
              regulamin konkursu, wybierzcie jury (może zaprosicie lokalnego poetę   naj obydwa wykonania – wybierz to, któ-
              lub znawcę literatury?) oraz przygotujcie uroczystość ogłoszenia wyników   re lepiej, twoim zdaniem, oddaje nastrój
              wraz z recytacją nagrodzonych wierszy.                                 i rytm wiersza. Uzasadnij swój wybór.

                                                                                   131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138