Page 192 - polski 7 cz 2
P. 192

Ciekawe!                            1.   Co tworzy nastrój obrzędu dziadów? W jakich okolicznościach, o jakiej
                                                 porze i w jakim miejscu się odbywa? Porównajcie opis umieszczony
        Utwór Adama Mickiewicza pt.  Dziady      na wstępie z tekstem dramatu.
        składa się z czterech dość luźno powią-
        zanych ze sobą części, które nie poja-
                                            2.   Odkryj główną myśl utworu. W tym celu prześledź losy Dziewczyny
        wiały się w takiej kolejności, jak sugerują   z dramatu. Wykorzystaj poniższy schemat analizy bohatera.
        oznaczenia w tytułach. Część II powsta-
        wała w latach 1820–1821, część  IV na
        przełomie 1821 i 1822 roku, a część III                           Jakie było jej
        została napisana w Dreźnie dziesięć lat                           przewinienie?
        później (w 1832 roku). Najciekawsze są
        losy części I, której poeta nigdy nie ukoń-
                                                Co robiła? Jak się
        czył – została wydrukowana pięć lat po   zachowywała za życia?                           Czego pragnie?
                                                                                                   O co prosi?
        śmierci Mickiewicza i można ją potrak-
        tować zarówno jako początek, jak i za-
        kończenie cyklu. Elementem łączącym
        kolejne dramaty jest tytułowy obrzęd                              Dziewczyna
        dziadów zaprezentowany w części II.

                                                                                                 Co ją spotkało?
                                               Co o niej mówili inni?
                                                                                              Jakie ma perspektywy?


                                                                        W jaki sposób się
                                                                           zmieniła?


                                            3.   Odszukaj w tekście pouczenie, które wygłosiła Dziewczyna dla żywych
                                                 uczestników obrzędu dziadów. Jak je rozumiesz?

                                            4.   Opracujcie w grupach instrukcję postępowania dla tych, którzy chcieliby
                                                 zastosować się do wskazówki moralnej wygłoszonej przez bohaterkę.
                                                 Zastanówcie się, czy zachowanie Dziewczyny zasługiwało na karę.
                                                 Zaprezentujcie argumenty na poparcie swojego stanowiska.


                                            5.   Wymień cechy typowe dla dramatu, które można odnaleźć we fragmencie
                                                 dzieła Adama Mickiewicza.
                                                 a)   Przeanalizuj budowę utworu – wskaż tekst główny i tekst poboczny
                                                     (didaskalia).
                                                 b)   Zastanów się, czy utwór można wystawić na scenie. Jak wyglądałaby
                                                     scenografia do przedstawienia?
                                                 c)   Ustal rolę Chóru w przebiegu zdarzeń. Jakie słowa wypowiada?
                                                     Czemu służy powtarzanie przez Chór wypowiedzi innych bohaterów?
        Znaczek pocztowy z podobizną
        Adama Mickiewicza i postacią             Zrealizujcie słuchowisko na podstawie fragmentu Dziadów cz. II Adama
        Guślarza                            6.   Mickiewicza.
                                                 a)   Podzielcie się rolami (aktorzy, reżyser, dźwiękowiec, operator
                                                     dyktafonu); nauczcie się czytać lub recytować z pamięci swoje kwestie.
        Jaką rolę w obrzędzie dziadów odgry-     b)   Przygotujcie efekty dźwiękowe oraz wybierzcie muzykę, która może
        wał Guślarz? Czy w tekście Mickiewi-         oddać nastrój utworu.
        cza wywiązuje się ze swojej funkcji? Co   c)   Nagrajcie słuchowisko dyktafonem i opracujcie materiał, korzystając
        robi? Jak wybrzmiewają jego słowa?           ze znanego sobie programu komputerowego.

                                      190
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197