Page 192 - polski 7 cz 2
P. 192
Ciekawe! 1. Co tworzy nastrój obrzędu dziadów? W jakich okolicznościach, o jakiej
porze i w jakim miejscu się odbywa? Porównajcie opis umieszczony
Utwór Adama Mickiewicza pt. Dziady na wstępie z tekstem dramatu.
składa się z czterech dość luźno powią-
zanych ze sobą części, które nie poja-
2. Odkryj główną myśl utworu. W tym celu prześledź losy Dziewczyny
wiały się w takiej kolejności, jak sugerują z dramatu. Wykorzystaj poniższy schemat analizy bohatera.
oznaczenia w tytułach. Część II powsta-
wała w latach 1820–1821, część IV na
przełomie 1821 i 1822 roku, a część III Jakie było jej
została napisana w Dreźnie dziesięć lat przewinienie?
później (w 1832 roku). Najciekawsze są
losy części I, której poeta nigdy nie ukoń-
Co robiła? Jak się
czył – została wydrukowana pięć lat po zachowywała za życia? Czego pragnie?
O co prosi?
śmierci Mickiewicza i można ją potrak-
tować zarówno jako początek, jak i za-
kończenie cyklu. Elementem łączącym
kolejne dramaty jest tytułowy obrzęd Dziewczyna
dziadów zaprezentowany w części II.
Co ją spotkało?
Co o niej mówili inni?
Jakie ma perspektywy?
W jaki sposób się
zmieniła?
3. Odszukaj w tekście pouczenie, które wygłosiła Dziewczyna dla żywych
uczestników obrzędu dziadów. Jak je rozumiesz?
4. Opracujcie w grupach instrukcję postępowania dla tych, którzy chcieliby
zastosować się do wskazówki moralnej wygłoszonej przez bohaterkę.
Zastanówcie się, czy zachowanie Dziewczyny zasługiwało na karę.
Zaprezentujcie argumenty na poparcie swojego stanowiska.
5. Wymień cechy typowe dla dramatu, które można odnaleźć we fragmencie
dzieła Adama Mickiewicza.
a) Przeanalizuj budowę utworu – wskaż tekst główny i tekst poboczny
(didaskalia).
b) Zastanów się, czy utwór można wystawić na scenie. Jak wyglądałaby
scenografia do przedstawienia?
c) Ustal rolę Chóru w przebiegu zdarzeń. Jakie słowa wypowiada?
Czemu służy powtarzanie przez Chór wypowiedzi innych bohaterów?
Znaczek pocztowy z podobizną
Adama Mickiewicza i postacią Zrealizujcie słuchowisko na podstawie fragmentu Dziadów cz. II Adama
Guślarza 6. Mickiewicza.
a) Podzielcie się rolami (aktorzy, reżyser, dźwiękowiec, operator
dyktafonu); nauczcie się czytać lub recytować z pamięci swoje kwestie.
Jaką rolę w obrzędzie dziadów odgry- b) Przygotujcie efekty dźwiękowe oraz wybierzcie muzykę, która może
wał Guślarz? Czy w tekście Mickiewi- oddać nastrój utworu.
cza wywiązuje się ze swojej funkcji? Co c) Nagrajcie słuchowisko dyktafonem i opracujcie materiał, korzystając
robi? Jak wybrzmiewają jego słowa? ze znanego sobie programu komputerowego.
190