Page 82 - polski 7 cz 2
P. 82
Upłynęło niewiele czasu. Król Midas przechadzał się w zielonych gajach
laurowych.
6
6 Apollo – w mitologii greckiej bóg W świętym gaju stała biała świątynia boga Apollina . Wtem zastąpił bóg
światła, piękna i muzyki, opiekun sztuki drogę Midasowi, uderzając w struny harfy, a las wtórował cudownej melodii.
i poezji Lecz Midas nie zatrzymał się nawet, aby posłuchać czarodziejskich dźwię-
ków, zajęty obliczaniem swych skarbów. Rozgniewał się Apollo i rzekł:
– Nie dla twoich oślich uszu, Midasie, głupi skąpcze, moje pieśni!
I o dziwo! Nagle na głowie króla wyrosły długie, ośle uszy.
Przerażenie ogarnęło Midasa. Chciał ukryć swą hańbę, lecz nadaremnie
błagał bogów, by sobie z niego nie czynili igraszki ku pośmiewisku poddanych.
Zaszył się więc w głębokie lasy, lecz zwinne wiewiórki, zielone drzewa,
a nawet zwykłe wodne szuwary szeptały ze śmiechem:
– Król Midas ma ośle uszy! Król Midas ma ośle uszy!
Ptaki, wiatry, obłoki na niebie dowiedziały się też o tajemnicy, aż wieść
rozeszła się po całym kraju – „Król Midas ma ośle uszy!”.
Tak bogowie ukarali bogatego króla Midasa, który nad wszystko na świe-
cie ukochał złoto i nieczuły był na piękno muzyki.
1. Przeanalizujcie w grupach postawę króla Midasa. Skorzystajcie z podanego
schematu.
Jego potrzeby Jego główny problem
król Midas
Kto i jak rozwiązuje jego Z jakim skutkiem? Czy to coś zmieniło
problem? w postawie króla?
Twoja opinia
o postawie Midasa
2. Ustal, na czym polegało „przewrotne” spełnienie woli Midasa. Co o woli
posiadania nadmiernego bogactwa sądzili bogowie?
W jednej z wersji mitu król Midas 3. Przypomnijcie cechy mitu jako gatunku literackiego i wskażcie je
zmienia swoją córkę w złotą statuę w opowieści o Midasie. Zwróćcie uwagę na charakterystyczne dla mitu
(ilustracja z XIX w.). elementy świata przedstawionego.
80