Page 87 - polski 7 cz 2
P. 87
2. Sprawdź w słowniku języka polskiego znaczenie słowa bankier.
Czy w kontekście definicji słownikowej ukazana przez Exupéry’ego postać
jest rzeczywistym bankierem? Dlaczego tak została nazwana?
Obejrzyj zdjęcie i powiedz, czy przedsta-
wiona na nim postać Bankiera odpo-
Zdjęcie ze spektaklu Mały Książę w reż. Piotra Szczerskiego, wiada twojemu wyobrażeniu? Jak, we-
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Fot. Grzegorz Kaczmarczyk dług ciebie, mógłby wyglądać Bankier?
3. Mały Książę mówi: „Jestem pożyteczny dla wulkanów”, a następnie pyta
Bankiera o jego pożyteczność. Zastanów się i powiedz:
a) Co jest wartością według chłopca? Jak rozumie „bycie pożytecznym”?
b) Dlaczego Bankier nie znalazł odpowiedzi na pytanie Małego Księcia?
c) Co – według ciebie – mógłby zmienić w swoim życiu Bankier, aby stać
się pożytecznym?
1 Seneka (ok. 4 r. p.n.e. – 65 r. n.e.) – rzym-
4. Mówimy często, że dzieci zadają naiwne pytania. Jak sądzisz, czy pytania ski filozof, retor, poeta i pisarz, był wy-
Małego Księcia są naiwne? W jakim świetle stawiają one świat ludzi chowawcą cesarza Nerona
dorosłych? Porozmawiajcie o tym w klasie.
1
5. Nawiązując do zamieszczonej poniżej maksymy rzymskiego filozofa Seneki ,
powiedz, czy Bankier jest władcą, czy niewolnikiem swego bogactwa.
Pieniądzom trzeba rozkazywać, a nie służyć im.
6. Mieć czy być? Przedstaw własne refleksje na ten temat.
7. W języku polskim funkcjonuje powiedzenie pieniądze szczęścia nie dają.
Zgromadź argumenty przemawiające za jego słusznością. Odwołaj się
do swoich doświadczeń i obserwacji.
8. Przygotuj prezentację multimedialną na temat ludzi, o których można
powiedzieć, że woleli być niż mieć. Możesz wybrać postacie żyjące
współcześnie, historyczne, a nawet literackie lub filmowe. Przedstaw swoją
pracę w klasie. Seneka
85