Page 87 - polski 7 cz 2
P. 87

2.   Sprawdź w słowniku języka polskiego znaczenie słowa bankier.
              Czy w kontekście definicji słownikowej ukazana przez Exupéry’ego postać
              jest rzeczywistym bankierem? Dlaczego tak została nazwana?





























                                                                                     Obejrzyj zdjęcie i powiedz, czy przedsta-
                                                                                     wiona na nim postać Bankiera odpo-
         Zdjęcie ze spektaklu Mały Książę w reż. Piotra Szczerskiego,                wiada twojemu wyobrażeniu? Jak, we-
         Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Fot. Grzegorz Kaczmarczyk         dług ciebie, mógłby wyglądać Bankier?


          3.   Mały Książę mówi: „Jestem pożyteczny dla wulkanów”, a następnie pyta
              Bankiera o jego pożyteczność. Zastanów się i powiedz:
              a)   Co jest wartością według chłopca? Jak rozumie „bycie pożytecznym”?
              b)   Dlaczego Bankier nie znalazł odpowiedzi na pytanie Małego Księcia?
              c)   Co – według ciebie – mógłby zmienić w swoim życiu Bankier, aby stać
                   się pożytecznym?
                                                                                     1   Seneka (ok. 4 r. p.n.e. – 65 r. n.e.) – rzym-
          4.   Mówimy często, że dzieci zadają naiwne pytania. Jak sądzisz, czy pytania   ski filozof, retor, poeta i pisarz, był wy-
              Małego Księcia są naiwne? W jakim świetle stawiają one świat ludzi     chowawcą cesarza Nerona
              dorosłych? Porozmawiajcie o tym w klasie.


                                                                               1
          5.   Nawiązując do zamieszczonej poniżej maksymy rzymskiego filozofa Seneki ,
              powiedz, czy Bankier jest władcą, czy niewolnikiem swego bogactwa.
              Pieniądzom trzeba rozkazywać, a nie służyć im.


          6.   Mieć czy być? Przedstaw własne refleksje na ten temat.

          7.   W języku polskim funkcjonuje powiedzenie pieniądze szczęścia nie dają.
              Zgromadź argumenty przemawiające za jego słusznością. Odwołaj się
              do swoich doświadczeń i obserwacji.


          8.   Przygotuj prezentację multimedialną na temat ludzi, o których można
              powiedzieć, że woleli być niż mieć. Możesz wybrać postacie żyjące
              współcześnie, historyczne, a nawet literackie lub filmowe. Przedstaw swoją
              pracę w klasie.                                                        Seneka

                                                                                   85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92