Page 111 - polski 8 cz1
P. 111

obrazu, ma co najmniej dziesięć odcieni szarości! Biel na twarzy matki wyglą-
                                   2
          da jak w świetle jarzeniówki , natomiast twarz martwego dziecka na jej rękach   2   jarzeniówka – lampa jarzeniowa –
                                                             3
          jest jakby oświetlona żółtawym światłem. Kontemplacja  obrazu wprowadza    lampka,  która jest wypełniona  gazem
          widza w świat niedostrzegalnych na co dzień barw, które na pierwszy rzut   i świeci, gdy przepływa przez nią prąd
          oka wydają się szarością. U Picassa szarość jest barwą. Tego nie odda żadna   3   kontemplacja – przyglądanie się dzie-
                    4
          reprodukcja . [...]                                                        łu, analizowanie go w skupieniu
                                                                                     4   reprodukcja – kopia obrazu wykona-
          Symbolika Guerniki                                                         na w dowolnej skali
          Już przed pięćdziesięciu laty, w 1937 r., niektórzy krytycy nazwali ten obraz
          szczytowym osiągnięciem w twórczości Pabla Picassa. Początkowo zastana-
          wiano się głównie nad ogólnym przesłaniem Guerniki, słusznie dopatrując się
          w niej utworu walczącego, antywojennego, potępiającego zbrodnię ludobój-   5   pieta – rzeźba lub obraz przedstawia-
          stwa. Pod tym względem wszyscy byli na ogół zgodni. Natomiast próby do-    jące Matkę Bożą z martwym Chrystu-
          kładniejszego wyjaśnienia symboliki obrazu zrodziły sporo dyskusji.        sem na kolanach
             Niektórzy zarzucali jej „nieczytelność”, określali jako mieszaninę niezro-  6   Nike – grecka bogini zwycięstwa
          zumiałych symboli.                                                         7   Wolność Delacroix – obraz pt.  Wol-
             Czyż  jednak  człowiekowi  wychowanemu  w  kręgu  kultury  europejskiej   ność wiodąca lud na barykady z 1830 r.,
          nic nie mówi gałązka oliwna, gołąb, oko opatrzności? „Kobieta z Martwym    autorstwa francuskiego malarza Euge-
                                                                                     ne’a Delacroix (czyt. eużenia delakrua)
          Dzieckiem” nieodparcie wywołuje skojarzenia z pietą . A „Kobieta z Lam-
                                                            5
                                                                                     8   Statua – Statua Wolności, czyli słyn-
                                               6
                                                                               7
          pą”? To przecież kolejne wcielenie Nike , podobnie jak Wolność Delacroix ,   ny  amerykański  posąg  stojący  na  wy-
                   8
          jak Statua  w porcie nowojorskim, jak Pomnik Bohaterów Warszawy . „Ko-     spie Liberty Island (czyt. liberti ajlend)
                                                                         9
          bieta w Płonącym Domu” to również wymowny symbol, znak czasu „cywili-      u ujścia rzeki Hudson (czyt. hadson) do
          zacji bomb”.                                                               Oceanu Atlantyckiego
             Tym kluczem otwieramy tylko część Guerniki. Nie pasuje on do grupy:     9   Pomnik Bohaterów Warszawy – mo-
          byk-koń.  Tu  trzeba  szukać  hiszpańskich  odniesień.  Ludziom  nieznającym   nument (zwany  też  Warszawską  Nike)
          Hiszpanii byk kojarzy się z dziką i brutalną siłą. Koń (na obrazie przebity   umiejscowiony przy ulicy Nowy Przejazd
                                                               12
          lancą ) wyraża ból i cierpienie. Tak laik  odbiera korridę  i tak wielu niehi-  w Warszawie; na granitowym cokole
              10
                                              11
          szpańskich krytyków odebrało Guernicę. Byk był dla nich alegorią  brutalnego   pomnika znajduje się napis: Bohaterom
                                                                    13
                                                                                     Warszawy 1939−1945
          faszyzmu , natomiast koń uosabiał cierpiący lud. [...]
                  14
                                                                                     10  lanca – rodzaj broni składającej się
                                                                                     z długiego drzewca i osadzonego na
                                                                                     nim metalowego grotu
                                                                                     11   laik – człowiek, który nie ma specjali-
                                                                                     stycznej wiedzy w jakiejś dziedzinie
                                                                                     12  korrida  –  widowisko  popularne
                                                                                     w Hiszpanii, podczas którego toreado-
                                                                                     rzy i pikadorzy walczą z bykiem, wbija-
                                                                                     jąc w jego grzbiet lance
                                                                                     13  alegoria – motyw w literaturze i sztuce
                                                                                     mający poza znaczeniem dosłownym
                                                                                     stały, jednoznaczny sens przenośny
                                                                                     14  faszyzm – ideologia skrajnie nacjona-
                                                                                     listyczna i rasistowska, czyli taka, która
                                                                                     wywyższa tylko jeden naród i rasę, a po-
          Wstępne szkice do Guerniki                                                 niża inne

                                                                                   109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116