Page 110 - polski 8 cz1
P. 110
nalot, pierwszy tego rodzaju akt wandalizmu w historii, wywołał falę oburzenia na świecie.
Pod wpływem wieści, jakie dotarły do Paryża, przebywający tam znakomity malarz hisz-
pański PABLO PICASSO (1881–1973) stworzył niezwykły obraz i nazwał go „GUER-
NICA”. Dzieło to zdobyło wielką sławę jako protest znakomitego artysty i ostrzeżenie przed
okrucieństwem wojny. Już wkrótce Europa i cały świat przeżyć miały to samo, co stało się
udziałem hiszpańskiego miasteczka.
Miasto Guernica po bombardowaniu
Stojąc przed Guernicą
Ponownie stoję przed Guernicą. Pierwszy raz widziałem ją w 1974 roku w Mu-
zeum Sztuki Współczesnej. Teraz obraz ten oglądam w madryckim Muzeum
Prado. Pablo Picasso obrał je na końcową przystań dla swego dzieła, które
odbyło długą wędrówkę, zanim mogło znaleźć się w ojczyźnie jego twórcy –
w Hiszpanii. [...]
Guernicę można odnaleźć na okładkach książek, na znaczkach pocztowych,
widokówkach, plakatach i transparentach politycznych, malowaną na ścia-
nach, powielaną w milionach reprodukcji. To niewątpliwie najpopularniejszy
obraz XX wieku. Ale czy dostatecznie zrozumiały, jeśli chodzi o wymowę
poszczególnych fragmentów? Wątpię.
W madryckim muzeum patrzę na Guernicę uzbrojony w bogaty zasób
zbieranych od lat wiadomości na jej temat. Widziałem wiele reprodukcji tego
dzieła, ale stwierdzam, że różnią się one ogromnie od oryginału. Są od niego
bez porównania uboższe, jeśli chodzi o skalę barw. Wprawdzie sam obraz jest
też w zasadzie tylko czarno-szaro-biały, to jednak dopiero stojąc przed ogrom-
Guernica Picassa na znaczku nym płótnem, widzę, że biel na nim nie jest jednakowa, podobnie jak czerń,
pocztowym a szarość występuje w niewiarygodnie szerokiej gamie. Koń, centralna figura
108