Page 110 - polski 8 cz1
P. 110

nalot, pierwszy tego rodzaju akt wandalizmu w historii, wywołał falę oburzenia na świecie.
                                            Pod wpływem wieści, jakie dotarły do Paryża, przebywający tam znakomity malarz hisz-
                                            pański PABLO PICASSO (1881–1973) stworzył niezwykły obraz i nazwał go „GUER-
                                            NICA”. Dzieło to zdobyło wielką sławę jako protest znakomitego artysty i ostrzeżenie przed
                                            okrucieństwem wojny. Już wkrótce Europa i cały świat przeżyć miały to samo, co stało się
                                            udziałem hiszpańskiego miasteczka.


































                                            Miasto Guernica po bombardowaniu

                                            Stojąc przed Guernicą
                                            Ponownie stoję przed Guernicą. Pierwszy raz widziałem ją w 1974 roku w Mu-
                                            zeum Sztuki Współczesnej. Teraz obraz ten oglądam w madryckim Muzeum
                                            Prado. Pablo Picasso obrał je na końcową przystań dla swego dzieła, które
                                            odbyło długą wędrówkę, zanim mogło znaleźć się w ojczyźnie jego twórcy –
                                            w Hiszpanii. [...]
                                               Guernicę można odnaleźć na okładkach książek, na znaczkach pocztowych,
                                            widokówkach, plakatach i transparentach politycznych, malowaną na ścia-
                                            nach, powielaną w milionach reprodukcji. To niewątpliwie najpopularniejszy
                                            obraz XX wieku. Ale czy dostatecznie zrozumiały, jeśli chodzi o wymowę
                                            poszczególnych fragmentów? Wątpię.
                                               W  madryckim  muzeum  patrzę  na  Guernicę  uzbrojony  w  bogaty  zasób
                                            zbieranych od lat wiadomości na jej temat. Widziałem wiele reprodukcji tego
                                            dzieła, ale stwierdzam, że różnią się one ogromnie od oryginału. Są od niego
                                            bez porównania uboższe, jeśli chodzi o skalę barw. Wprawdzie sam obraz jest
                                            też w zasadzie tylko czarno-szaro-biały, to jednak dopiero stojąc przed ogrom-
        Guernica Picassa na znaczku         nym płótnem, widzę, że biel na nim nie jest jednakowa, podobnie jak czerń,
        pocztowym                           a szarość występuje w niewiarygodnie szerokiej gamie. Koń, centralna figura

                                      108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115