Page 113 - polski 8 cz1
P. 113

1.   Powiedz, jakie emocje wywoływało w autorze tekstu dzieło Picassa. A jakie
              było twoje pierwsze wrażenie?

          2.   Teraz jeszcze raz obejrzyj obraz i wyodrębnij części, o których napisał
              autor w tekście o symbolice Guerniki. Skoncentruj się nad wymową
              poszczególnych elementów dzieła.

          3.   Na podstawie przeczytanego tekstu rozpoznaj na poniższym schemacie
              kompozycyjnym Guerniki elementy podane w objaśnieniach. Który z nich
              najsilniej poruszył twoją wyobraźnię? Uzasadnij swój wybór.

























                               Elementy kompozycji Guerniki:

           1 – byk                2 – kobieta z martwym   3 – martwy wojownik
                                  dzieckiem

           4 – Oko Opatrzności    5 – gołąb              6 – koń
           7 – kobieta z lampą    8 – kobieta podczas    9 – kobieta w płomieniach
                                  ucieczki

          4.   Pablo Picasso stwierdził: „Ten byk jest bykiem, a koń jest koniem. [...] Są
              to oczywiście symbole... Ale nie ma potrzeby, żeby malarz określał, co to
              za symbole. W przeciwnym wypadku lepiej byłoby napisać, co się chce    Ciekawe!
              namalować, zamiast malować”. Odczytanie dzieła należy więc do odbiorcy.   Malarstwo Picassa nie przez wszystkich
              Ustalcie w grupach, jak można tłumaczyć wymowę najważniejszych         było przyjmowane z jednakowym en-
              elementów Guerniki.                                                    tuzjazmem ze względu na stosowane
              a)   Przydzielcie każdej grupie jeden z elementów kompozycji Guerniki   przez  artystę  nowatorskie  środki  wyra-
                   wymienionych w tabeli (polecenie 3).                              zu. Jedna z anegdot o malarzu głosi, że
              b)   Napiszcie, korzystając m.in. z przeczytanego wcześniej tekstu, co mogą   wśród osób patrzących krytycznie na
                   one symbolizować.                                                 ukazywane przez niego postacie zna-
              c)   Czy da się wskazać najważniejszy element obrazu, który ma         lazł  się  pewien  francuski  lekarz.  „Jako
                   antywojenną wymowę?                                               specjalista od anatomii – powiedział
              d)   Guernica to obraz o wymiarach: 349 na 776 cm. Czy wielkość        w  rozmowie  z malarzem  –  mam  wie-
                   dzieła może być jednym z elementów oddziaływania na odbiorcę?
                   Uzasadnijcie, dlaczego.                                           le  zastrzeżeń  do namalowanych przez
                                                                                     pana osób”. „Możliwe – odparł Picas-
          5.   Porozmawiajcie o tym, jak dzieła artystów mogą wpływać na postawy ludzi,   so. – Ale zapewniam pana, że będą one
              na działania opinii publicznej.                                        żyły dłużej niż pańscy pacjenci”.

                                                                                   111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118