Page 112 - polski 8 cz1
P. 112

W 1947 roku, a więc w 10 lat po namalowaniu Guerniki, Pablo Picasso dał
                                            się nakłonić do wypowiedzi na ten temat. „Ten byk jest bykiem – powiedział
                                            mistrz – a koń jest koniem. Jest też jakiś ptak na stole. Są to oczywiście sym-
                                            bole... Ale nie ma potrzeby, żeby malarz określał, co to za symbole. W prze-
                                            ciwnym wypadku lepiej byłoby napisać, co się chce namalować, zamiast ma-
                                            lować. Niechże publiczność widzi w byku czy w koniu jakie chce symbole i jak
                                            chce je interpretuje”.
                                               Ta wypowiedź, nie wyjaśniając niczego, wyjaśnia wszystko: sąd należy do od-
        Muzeum Królowej Zofii w Madrycie
        – tu znajduje się obecnie Guernica  biorcy dzieła. Każda interpretacja jest prawidłowa i każdy ma do niej prawo.
                                            Korzystając z tego prawa, przyłączam się do najsłuszniejszego, moim zdaniem,
                                            poglądu, że w obrazie zarówno byk, jak i koń są ofiarami tego samego wojen-
                                            nego okrucieństwa, podobnie jak podczas korridy. Wojna przynosi cierpienie
                                            wszystkim, dlatego też wojnę domową 1936–39 przegrali wszyscy Hiszpanie.
                                               Kiedy dokładniej analizuje się obraz, łatwo stwierdzić, że Guernica nie jest
                                            „nieczytelna”.  A  już  zupełnym  nieporozumieniem  są  zarzuty,  jakoby  była
                                                                  15
        15  abstrakcyjny – tu: niezrozumiały, ode-  dziełem  abstrakcyjnym ,  gdyż  mimo  skomplikowanej  formy,  jej  wymowa
                                                                                                                16
        rwany od rzeczywistości             jest zrozumiała. Można z łatwością wskazać w niej elementy surrealizmu :
        16  surrealizm – kierunek w literaturze,   żarówka w oku, noga wspólna dla byka i stołu, dzianie się akcji jednocześnie
        sztuce i filmie XX w., którego hasłem   w zamkniętym pomieszczeniu i pod gołym niebem.
        było m.in. uniezależnienie wyobraźni   Jeszcze więcej cech pozwala uznać Guernicę za wytwór kubizmu : „pudeł-
                                                                                                         17
        artysty od reguł logicznego myślenia,   kowata” konstrukcja całości, geometryczność linii, kwadraty, trójkąty, dążność
        odrzucenie realizmu
                                            do ukazania postaci z różnych stron jednocześnie, ograniczenie kolorystyki
        17  kubizm – kierunek w sztuce zapocząt-  do czerni i bieli. Z kubistycznych założeń wynikają uproszczenia figur, elimi-
        kowany we Francji na początku XX w.,   nowanie detali zbędnych z kompozycyjnego punktu widzenia. Na przykład
        według jego przedstawicieli wszystkie
        przedmioty można sprowadzić do pro-  włosy autor eksponuje bardzo oszczędnie, tylko tam, gdzie są mu niezbędne,
        stych brył geometrycznych, a w przed-  jako odpowiednie plamy czerni i bieli. [...]
        stawieniu ich na płótnie nie jest po-  Skoro przywołujemy wzorce klasyczne, zwróćmy uwagę na rytmiczność li-
        trzebna perspektywa                 nii, porządkującą pozorny chaos Guerniki. Biegną one ukośnie, tworząc strukturę
                                                                                                18
        18  fronton – w budowlach antycznych   piramidalną, ale także nasuwają skojarzenia z frontonem  antycznej budowli.
        trójkątne zwieńczenie przedniej ściany  Natomiast rytm linii pionowych wyraźnie oddziela dwa skrzydła boczne. Prawe
        19  tryptyk – dzieło składające się z trzech   zajmuje „Kobieta w Płonącym Domu”, lewe – „Kobieta z Martwym Dziec-
        części połączonych wspólnym tema-   kiem” oraz „Byk”, który ją niejako osłania. Pionowy podział czyni z Guerniki
        tem                                 tryptyk , tak typowy dla sztuki gotyckiej . Popatrzmy na rozciągnięte ramiona
                                                                                20
                                                  19
        20  gotyk – styl w sztuce średniowiecznej   „Martwego Wojownika”. Czyż nie przywodzą na myśl ukrzyżowania, jednego
        (głównie od XIII do XV w.)          z najbardziej popularnych tematów dawnego malarstwa europejskiego?
                                                                                            21
        21   awangardowy – określenie odnoszą-  Guernica, uznawana za dzieło superawangardowe , niezrozumiałe i dziw-
        ce się do awangardy, czyli nowatorskie-  ne, w istocie głęboko tkwi w tradycjach dawnych kultur. Powiedziano o tym
        go prądu w sztuce XX w.             obrazie, że jest największą syntezą formalną  wszystkich czasów. Ale Picasso,
                                                                                    22
        22  synteza formalna – tu: połączenie   czerpiąc z wielu źródeł, stworzył dzieło na wskroś oryginalne.
        elementów charakterystycznych dla      Sam autor powiedział kiedyś o Guernice, że nie nadaje się do powieszenia
        różnych kierunków sztuki w jedną orygi-  na ścianie. Lepiej jej w roli plakatu czy transparentu, wzywającego do prze-
        nalną całość
                                            ciwdziałania  groźbie  nowej  katastrofy  wojennej.  Takie  też  odczucia  i  dziś
                                            w nas budzi.
                                                                                                    „Płomyk” nr 6/1987

                                       110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117