Page 161 - polski 8 cz1
P. 161

1.   Korzystając z poznanych reguł dotyczących szyku, zbuduj zdania z wyrazów:


              jako pierwszy / przybył / uważany / zawodnik / od mistrza / niespodziewanie /
                                 za gorszego / oraz wicemistrza



               rozpoczynających się / wyrazem / nie jest poprawnych / bardzo wiele zdań /
                                       mało ważnym



             intencję / oddawać / jak najlepiej / powinien / szyk / w zdaniu / wyrazów / autora /
                                    właściwy / wszystkich



          2.   Ustal, dlaczego podane zdania mogą być dwuznaczne. Przestaw kolejność
              wyrazów tak, aby informacje były zgodne z podaną intencją.
              a)   Zwróciłam właścicielce odnalezionego kotka na klatce. Zdanie
                   dwuznaczne: zwróciłam na klatce kotka, którego gdzieś odnalazłam,
                   czy zwróciłam kotka, który był na klatce i tam go odnalazłam –
                   poinformuj jednoznacznie, że kotek został odnaleziony na klatce.
              b)   Spotkałem zagubionego człowieka w parku. Poinformuj jednoznacznie,
                   że chodzi o człowieka, który zagubił się w parku.
              c)   Znalazła zniszczone pieniądze w pralce. Poinformuj jednoznacznie, że
                   chodzi o pieniądze, które zniszczyły się w pralce.


          3.   W zależności od konstrukcji pytania oraz intencji mówiącego na pierwszym
              miejscu w zdaniu mogą się pojawić różne słowa. Zmień szyk wyrazów
              w podanym zdaniu tak, by przekazywało informację najważniejszą z punktu
              widzenia pytającego.


                 Polska drużyna piłkarska wygrała wczoraj finałowy mecz z Włochami.


                                                                                     Akcent zdaniowy polega
              Z kim wygrała wczoraj mecz polska drużyna piłkarska?                   na silniejszym wymówieniu
              Kiedy wygrała mecz polska drużyna piłkarska?                           określonego wyrazu w zdaniu.
              Jaki mecz wygrała wczoraj polska drużyna piłkarska?                    W ten sposób można podkreślić
              Kto wygrał wczoraj finałowy mecz z Włochami?                           znaczenie wybranego elementu
                                                                                     w wypowiedzeniu.
          4.   Kierując słowa do koleżanki lub kolegi, połóż akcent na zaznaczone wyrazy.
                                                                                     Pamiętaj! Niejednokrotnie
              My nie obejrzymy teraz meczu. Komunikat: ktoś inny może obejrzeć mecz,   w wypowiedziach przekazujemy
              ale nie my.
              My nie obejrzymy teraz meczu. Komunikat: .....                         coś więcej niż komunikat – ton,
              My nie obejrzymy teraz meczu. Komunikat: .....                         mimika, akcent i barwa głosu mogą
              My nie obejrzymy teraz meczu. Komunikat: .....                         wskazywać na nasz stosunek
                                                                                     do odbiorcy lub wypowiadanych
          5.   Ustalcie, na ile sposobów można wypowiedzieć podane zdania, aby       treści. Jeżeli na przykład ktoś powie:
              pokazać różne intencje mówiącego.                                      „Bardzo proszę…” w sposób delikatny
                                                                                     i z uśmiechem, będzie to oznaczało
                                                                                     życzliwość. Jeśli słowa te wypowie się
            Wróciłem wczoraj z ojcem do domu.   Z ojcem wróciłem wczoraj do domu.    ostro, zdecydowanie – zabrzmią
                                                                                     jak rozkaz.

                                                                                   159
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166