Page 163 - polski 8 cz1
P. 163

Człowiek stoi ponad wodą, własną zgłębia toń!

          Rodzi się płacz i lament; rodzi się moc!

          Ten się dźwiga, ten się garbi, w plecach stoi nóż!
          Słońce wschodzi i zachodzi, nie przeszkodzi ból! [...]


          Beznadziejne są nadzieje, wiara, lęk i żal!
          Starożytność, nowożytność a za dalą dal!

          Rodzi się ogień wieczny; rodzi się pleśń!

          Przegrać – wygrać, kochać – gardzić, poza cieniem blask!
          Rodzi się „nie” jak niemoc; rodzi się „tak”!


          Walą serca, krwawią stopy, gońmy gońmy wiatr!
          Walą serca, krwawią stopy, gońmy gońmy wiatr!
          Walą serca, krwawią stopy, gońmy gońmy wiatr!



          1.   Na co wskazuje użycie rzeczownika „narodziny” zamiast „stworzenie”?
              Czy znaczenie tych słów może sugerować innego twórcę elementów
              powstających w momencie powstania świata?


          2.   Który z obrazów stwarzania świata – w Hymnie Jana Kochanowskiego
              czy w wierszu Edwarda Stachury – uważasz za bardziej dynamiczny?
              Odpowiedź poprzyj cytatami z tekstów. Wskaż i nazwij środki stylistyczne
              tworzące dynamikę poetyckiego obrazu.

          3.   Zwróć uwagę na zmienność obrazów poetyckich, a także na zapis graficzny
              utworu. Powiedz, jaką formę stosowaną we współczesnych mediach
              przypomina tempo wypowiedzi w utworze.

          4.   Jaki świat powstaje w wizji poety – wykonaj kolejne zadania.
              a)   Zapisz w tabeli elementy, które „rodzą się” w momencie powstawania
                   świata.


              Ciała       Elementy       Zjawiska      Postawy       Pojęcia
            niebieskie     przyrody       i stany      i uczucia   abstrakcyjne




              b)   Podziel wszystkie narodzone zjawiska, postawy, uczucia na pozytywne   Ciekawe!
                   i negatywne. Które z nich dominują?                               Antonimami (wyrazami przeciwstawny-
              c)   Na podstawie zebranych informacji zapisz w zeszycie wniosek       mi)  są  również  tzw.  konwersje  mające
                   dotyczący charakterystycznych cech nowo narodzonego świata.
              d)   Zapisz antonimy określające świat stworzony przez Boga w opisie   swój odpowiednik w pojęciu logicznym
                   biblijnym i świat, który „narodził się” w utworze Edwarda Stachury.  konwers, czyli relacja odwrotna. Przy-
                                                                                     kładem konwersji mogą być pary wyra-
          5.   Opisz, jakie wrażenia i uczucia wywołuje w tobie wiersz Narodziny świata.   zów: brat i siostra, zyskać i stracić, kupić
              Wyjaśnij – dlaczego.                                                   – sprzedać, ożenić się – wyjść za mąż.

                                                                                   161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168