Page 164 - polski 8 cz1
P. 164

4.5        Pytania o powstanie świata  (style – naukowy i popularnonaukowy,
                 wywiad dziennikarski)





        Podejmij temat                          z  Co na temat powstania świata mówi nauka? Czy biblijny obraz stworzenia
                                                 przeczy naukowej teorii? Zgromadźcie argumenty na poparcie każdej
                                                 z tez: Biblijny opis stworzenia przeczy naukowej teorii powstania świata
                                                 i ludzkości oraz Istnieją elementy wspólne dla biblijnej wizji oraz naukowej
                                                 teorii powstania świata i ludzkości. Na podstawie zebranych argumentów
                                                 ustalcie wspólne stanowisko w tej sprawie.
                                                z  Przeczytaj fragment wywiadu telewizyjnego ze znanym polskim
                                                 kosmologiem i teologiem, prof. Michałem Hellerem, przeprowadzony przez
                                                 dziennikarzy – Katarzynę Janowską i Piotra Mucharskiego. Zwróć uwagę
                                                 na motywy wspólne dla teorii naukowych i wizji biblijnej.




                                            Michał Heller
                                            Katarzyna Janowska, Piotr Mucharski

                                            Rozmowy na koniec wieku 3
                                            (fragment)
                                            [K.J., P.M.] Czy kiedy kosmolog patrzy w gwiazdy, to ma poczucie sensu? To już nie jest
                                            naukowe pojęcie...
                                            [M.H.] To jest pojęcie filozoficzne. Są różni naukowcy, wielu z nich nie ma po-
                                            czucia sensu, uważa, że świat jest bezduszny, niszczycielski. Inni – przeciwnie
        Michał Heller (ur. 1936) – filozof
        przyrody, kosmolog i teolog. Członek   – widzą wielki sens we wszechświecie. Należę do tych drugich i mój argument
        wielu krajowych i międzynarodowych   jest następujący: nauka – jak powiedziałem – opiera się na wyborze sensu,
                                                           1
        towarzystw naukowych, pracownik     bo racjonalność jest czynieniem naszych przekonań sensownymi. Człowiek
        Watykańskiego Obserwatorium         jest częścią wszechświata i gdyby jego życiu brakowało sensu, to poprzez czło-
        Astronomicznego w Castel (czyt. kastel)   wieka bezsens wdzierałby się do przyrody. Tu widzę jakiś podstawowy konflikt
        Gandolfo, stypendysta prestiżowych   pomiędzy mądrym, racjonalnym, badalnym światem a człowiekiem, który
        uniwersytetów, m.in. w Louvain      miałby być w tym wszystkim czymś bezsensownym. Bardziej spójna jest po-
        (czyt. luwę), Oxfordzie, Leicester
        (czyt. lester), Bochum. W 2008 roku   stawa, która każe – nawet jeśli nie widzimy sensu – przypuszczać, że stoimy
        jako jedyny Polak został laureatem   wobec tajemnicy.
        Nagrody Templetona, przyznawanej       To znaczy, że w poznaniu wszechświata tak naprawdę dążymy do tajemnicy i że to ona
        za pokonywanie barier między nauką   leży na jego dnie?
        a religią. Autor artykułów i książek, m.in.   Wielu uczonych badających wszechświat ma poczucie obcowania z tajem-
        Początek świata, Wszechświat i słowo,   nicą. Lubię taki metaforyczny obraz: nauka jest okręgiem, to, co jest wewnątrz
        Wieczność. Czas. Kosmos.
                                            niego, jest obszarem naszej wiedzy, to zaś, co na zewnątrz, jest nieskończonym
                                            polem niewiadomego. Obwód tego koła, sam okrąg, to miejsce, w którym sty-
                                            ka się nasza wiedza z naszą niewiedzą. To pytania, które stawiamy, opierając
                                            się na tym, co wiemy, skierowane pod adresem tego, czego jeszcze nie wiemy.
        1   racjonalność – kierowanie się rozu-  Nasza wiedza rozwija się, pęcznieje, rośnie liczba zagadek wyrwanych przyro-
        mem, zasadami logiki                dzie. Ale co się dzieje równocześnie? Obwód koła też rośnie. Przybywa pytań.

                                      162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169