Page 166 - polski 8 cz1
P. 166

1.   Która z postaw reprezentowanych przez naukowców jest ci bliższa –
                                                 poczucie sensu wszechświata czy przekonanie, że świat jest bezduszny,
                                                 niszczycielski? Zanim odpowiesz, przemyśl dogłębnie ten problem.

                                            2.   Zastanów się i powiedz, jak rozumiesz słowa Michała Hellera: „Jesteśmy
                                                 dziećmi wszechświata i pytanie o nasz sens nierozerwalnie się łączy
                                                 z pytaniem o sens wszechświata”.

                                            3.   Przeanalizuj przywołany przez Michała Hellera metaforyczny obraz
                                                 nauki postrzeganej jako okrąg. Uzupełnij w zeszycie schemat, wpisując
                                                 przy zaznaczonych na okręgu punktach nierozstrzygnięte przez naukę
                                                 pytania z dziedziny, którą się interesujesz, a w środku okręgu zapisz
                                                 przynajmniej jeden fakt (twierdzenie już naukowo udowodnione) z tej
                                                 samej dziedziny.

        Styl naukowy – odmiana języka
        używana w pisanych i mówionych                                                            nierozstrzygnięte
        wypowiedziach naukowych,                                                                  pytanie
        tj. specjalistycznych tekstach
        precyzyjnie opisujących pewien
        fragment rzeczywistości (np. język,
        świat zwierząt, choroby). Cechuje
        go obecność fachowej terminologii,
        co jest powodem tego, że grupa                              fakt potwierdzony naukowo
        odbiorców tekstów naukowych zostaje
        często zawężona do specjalistów
        z danej dziedziny wiedzy. Bardziej
        zrozumiałe dla szerszej grupy
        odbiorców są teksty upowszechniające
        wyniki badań naukowych pisane
        stylem popularnonaukowym, który
        charakteryzuje się tym, że język
        i słownictwo są bardziej przystępne
                                            4.   Zaprezentujcie swoje schematy i porównajcie ze sobą wszystkie okręgi.
        niż w stylu naukowym, barwniejsze,       Porozmawiajcie o dziedzinach wiedzy, którymi się interesujecie.
        czasem nawet wzbogacone
        określeniami potocznymi lub wyrazami   5.   Jakim stylem posługiwali się dziennikarze, prowadząc wywiad
        nacechowanymi emocjonalnie.              z naukowcem? Czy kosmolog używał tego samego stylu podczas udzielania
        Styl popularnonaukowy występuje          odpowiedzi?
        np. w podręcznikach szkolnych,           a)   Przypomnij, co już wiesz na temat stylu naukowego i przeanalizuj
        książkach popularyzujących różne             pytania dziennikarzy, szukając w nich cech tego stylu.
        dziedziny wiedzy, w artykułach           b)   Zbadaj język odpowiedzi prof. Hellera pod tym samym kątem.
        prasowych.                               c)   Zapisz w zeszycie wnioski wynikające z analizy języka rozmówców.

                                            6.   Dlaczego w rozmowie z prof. Hellerem użyto określonego stylu? Czy można
        Wywiad – rozmowa dziennikarza            było ją przeprowadzić, używając wyłącznie języka potocznego? Poprzyj
        z osobą lub grupą osób, które            swoją odpowiedź dwoma argumentami.
        odpowiadają na jego pytania;
        zazwyczaj rozmówcami są osoby
                                            7.   Na podstawie przeczytanego fragmentu określ główne cechy wywiadu
        powszechnie znane lub specjaliści        dziennikarskiego.
        w określonej dziedzinie. Wywiady
        mogą zostać opublikowane w radiu,   8.   Przygotuj jeszcze jedno pytanie na temat powstania świata, które można by
        telewizji, w prasie lub w internecie.    zadać kosmologowi.

                                      164
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171