Page 166 - polski 8 cz1
P. 166
1. Która z postaw reprezentowanych przez naukowców jest ci bliższa –
poczucie sensu wszechświata czy przekonanie, że świat jest bezduszny,
niszczycielski? Zanim odpowiesz, przemyśl dogłębnie ten problem.
2. Zastanów się i powiedz, jak rozumiesz słowa Michała Hellera: „Jesteśmy
dziećmi wszechświata i pytanie o nasz sens nierozerwalnie się łączy
z pytaniem o sens wszechświata”.
3. Przeanalizuj przywołany przez Michała Hellera metaforyczny obraz
nauki postrzeganej jako okrąg. Uzupełnij w zeszycie schemat, wpisując
przy zaznaczonych na okręgu punktach nierozstrzygnięte przez naukę
pytania z dziedziny, którą się interesujesz, a w środku okręgu zapisz
przynajmniej jeden fakt (twierdzenie już naukowo udowodnione) z tej
samej dziedziny.
Styl naukowy – odmiana języka
używana w pisanych i mówionych nierozstrzygnięte
wypowiedziach naukowych, pytanie
tj. specjalistycznych tekstach
precyzyjnie opisujących pewien
fragment rzeczywistości (np. język,
świat zwierząt, choroby). Cechuje
go obecność fachowej terminologii,
co jest powodem tego, że grupa fakt potwierdzony naukowo
odbiorców tekstów naukowych zostaje
często zawężona do specjalistów
z danej dziedziny wiedzy. Bardziej
zrozumiałe dla szerszej grupy
odbiorców są teksty upowszechniające
wyniki badań naukowych pisane
stylem popularnonaukowym, który
charakteryzuje się tym, że język
i słownictwo są bardziej przystępne
4. Zaprezentujcie swoje schematy i porównajcie ze sobą wszystkie okręgi.
niż w stylu naukowym, barwniejsze, Porozmawiajcie o dziedzinach wiedzy, którymi się interesujecie.
czasem nawet wzbogacone
określeniami potocznymi lub wyrazami 5. Jakim stylem posługiwali się dziennikarze, prowadząc wywiad
nacechowanymi emocjonalnie. z naukowcem? Czy kosmolog używał tego samego stylu podczas udzielania
Styl popularnonaukowy występuje odpowiedzi?
np. w podręcznikach szkolnych, a) Przypomnij, co już wiesz na temat stylu naukowego i przeanalizuj
książkach popularyzujących różne pytania dziennikarzy, szukając w nich cech tego stylu.
dziedziny wiedzy, w artykułach b) Zbadaj język odpowiedzi prof. Hellera pod tym samym kątem.
prasowych. c) Zapisz w zeszycie wnioski wynikające z analizy języka rozmówców.
6. Dlaczego w rozmowie z prof. Hellerem użyto określonego stylu? Czy można
Wywiad – rozmowa dziennikarza było ją przeprowadzić, używając wyłącznie języka potocznego? Poprzyj
z osobą lub grupą osób, które swoją odpowiedź dwoma argumentami.
odpowiadają na jego pytania;
zazwyczaj rozmówcami są osoby
7. Na podstawie przeczytanego fragmentu określ główne cechy wywiadu
powszechnie znane lub specjaliści dziennikarskiego.
w określonej dziedzinie. Wywiady
mogą zostać opublikowane w radiu, 8. Przygotuj jeszcze jedno pytanie na temat powstania świata, które można by
telewizji, w prasie lub w internecie. zadać kosmologowi.
164