Page 182 - polski 8 cz1
P. 182

1.   Porozmawiajcie o swoich odczuciach dotyczących wizji końca świata w wierszu. Jaki nastrój wywołuje takie
            spojrzenie na moment zakończenia życia na ziemi?


        2.   Wyodrębnij obrazy pokazane w utworze Piosenka o końcu świata. Ustal, co je łączy. Dlaczego taką technikę opisu
            świata można nazwać filmową? Uzupełnij tabelę, wybierając z wiersza dwa kadry. Skorzystaj z wzoru.


                                                    Dzień końca świata

          Obraz – fragment wiersza        Co widzisz?                Co słyszysz?         Jak to można sfilmować?
         Rybak naprawia błyszczącą   np. rybak nad brzegiem morza,   np. szum morza – rozbijające   np. plan ogólny: rybak na
         sieć                       pochylony, trzyma w ręku   się o brzeg fale, głosy mew  tle morza, na plaży, dalej
                                    połyskujące w słońcu sieci                           rozwieszone sieci




                                            3.   Które z fragmentów wiersza są trudne do sfilmowania? Zacytuj je i ustal,
                                                 dlaczego nie można ich w prosty sposób zamienić w kadr filmu.

                                            4.   Wymień środki poetyckie, które budują obraz końca świata w utworze
                                                 Czesława Miłosza. Omów ich funkcje.

                                            5.   Trzy wersy Piosenki o końcu świata zaczynają się od tego samego wyrazu.
        Anafora – celowe powtórzenie tego        Taki środek stylistyczny nazywamy anaforą. Jak myślisz, dlaczego poeta
        samego wyrazu lub kilku wyrazów          zastosował go w wierszu?
        na początku kolejnych części
        wypowiedzi, np. wersów lub strof.   6.   Jak rozumiesz dokładne powtórzenie w ostatnich dwóch wersach? Powiedz,
                                                 co osoba mówiąca w wierszu podkreśla w ten sposób.

                                            7.   Piosenka to gatunek muzyki popularnej. Co sugeruje zestawienie w tytule
                                                 słów piosenka i koniec świata? Jaki charakter ma utwór, który nazywamy
                                                 piosenką, i w jaki sposób wpływa to na odbiór tekstu?




        Czy obraz Moneta mógłby być ilustra-
        cją do wiersza Czesława Miłosza? Uza-
        sadnij swoją odpowiedź.





















        Claude Monet (czyt. klod mone),
        Impresja, wschód słońca, 1872

                                      180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187