Page 182 - polski 8 cz1
P. 182
1. Porozmawiajcie o swoich odczuciach dotyczących wizji końca świata w wierszu. Jaki nastrój wywołuje takie
spojrzenie na moment zakończenia życia na ziemi?
2. Wyodrębnij obrazy pokazane w utworze Piosenka o końcu świata. Ustal, co je łączy. Dlaczego taką technikę opisu
świata można nazwać filmową? Uzupełnij tabelę, wybierając z wiersza dwa kadry. Skorzystaj z wzoru.
Dzień końca świata
Obraz – fragment wiersza Co widzisz? Co słyszysz? Jak to można sfilmować?
Rybak naprawia błyszczącą np. rybak nad brzegiem morza, np. szum morza – rozbijające np. plan ogólny: rybak na
sieć pochylony, trzyma w ręku się o brzeg fale, głosy mew tle morza, na plaży, dalej
połyskujące w słońcu sieci rozwieszone sieci
3. Które z fragmentów wiersza są trudne do sfilmowania? Zacytuj je i ustal,
dlaczego nie można ich w prosty sposób zamienić w kadr filmu.
4. Wymień środki poetyckie, które budują obraz końca świata w utworze
Czesława Miłosza. Omów ich funkcje.
5. Trzy wersy Piosenki o końcu świata zaczynają się od tego samego wyrazu.
Anafora – celowe powtórzenie tego Taki środek stylistyczny nazywamy anaforą. Jak myślisz, dlaczego poeta
samego wyrazu lub kilku wyrazów zastosował go w wierszu?
na początku kolejnych części
wypowiedzi, np. wersów lub strof. 6. Jak rozumiesz dokładne powtórzenie w ostatnich dwóch wersach? Powiedz,
co osoba mówiąca w wierszu podkreśla w ten sposób.
7. Piosenka to gatunek muzyki popularnej. Co sugeruje zestawienie w tytule
słów piosenka i koniec świata? Jaki charakter ma utwór, który nazywamy
piosenką, i w jaki sposób wpływa to na odbiór tekstu?
Czy obraz Moneta mógłby być ilustra-
cją do wiersza Czesława Miłosza? Uza-
sadnij swoją odpowiedź.
Claude Monet (czyt. klod mone),
Impresja, wschód słońca, 1872
180