Page 69 - polski 8 cz1
P. 69

1.   Określ nadawcę i odbiorcę wypowiedzi w wierszu oraz sposób wyrażania
              emocji przez podmiot liryczny. Zrób to w oparciu o poniższy schemat.

          Kim jest podmiot                                   Kto jest adresatem
          liryczny?                                          wiersza? Skąd o tym
          Z kim można go                                     wiemy?
          utożsamić?


                                         Podmiot
                                         liryczny
          W jaki sposób
          – pośredni czy
          bezpośredni –
          podmiot liryczny                                   Za czym tęskni
          wyraża swoje emocje?                               podmiot liryczny?       Rękopis wiersza Język-ojczysty


          2.   Przyjrzyjcie się budowie wiersza. Zwróćcie uwagę na powtarzające się
              elementy. Powiedzcie, czemu ma to służyć.

          3.   Przeczytaj definicję litanii, a następnie powiedz, czy utwór Norwida ma   Litania – modlitwa o charakterze
              cechy tego gatunku.                                                    błagalnym, w której, po wezwaniu
                                                                                     prowadzącego, wierni wspólnie
          4.   Jaki obraz ojczyzny wyłania się z tęsknych wspomnień podmiotu lirycznego?   powtarzają jednakową odpowiedź,
                                                                                     np. zmiłuj się nad nami.
                                Polska – utracona ojczyzna


                krajobrazy,                                    zachowanie
                                    zwyczaje, tradycje
             elementy pejzażu                                 i cechy ludzi
                                                                                     Poszukaj przykładów litanii. Czy, twoim
                                                                                     zdaniem, do litanii można zaliczyć tylko
                                                                                     utwory o charakterze religijnym?

          5.   Przebywanie poza granicami kraju i brak kontaktu z Polakami były dla
              Norwida bardzo dotkliwie. Często wracał do tematu tęsknoty za rodakami,
              za krajem i polszczyzną. Przeczytaj kolejny wiersz poety, podczas lektury
              zwróć uwagę na to, co stanowi najlepszą ochronę ojczystego języka.



          Cyprian Kamil Norwid
          Język-ojczysty

          „Gromem bądźmy pierw – niźli grzmotem;
          Oto tętnią i rżą konie stepowe;
          Górą c z y n y!… a słowa? a myśli? … potem!…
                                                                                     1   pokalać – zhańbić, też: zanieczyścić
          Wróg pokalał  już i Ojców mowę –”
                      1
          Energumen  tak krzyczał do Lirnika 3                                       2   energumen – entuzjasta, fanatyczny
                    2
          I uderzał w tarcz , aż się wygięła.                                        zwolennik, dawniej: człowiek opętany
                         4
                                                                                     przez złego ducha
          Lirnik na to: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                                                     3   lirnik – wędrowny bajarz ludowy na
          . . . . . . . . „Nie miecz, nie tarcz bronią Języka,                       Ukrainie i Białorusi, dawniej: poeta
          Lecz – arcydzieła!”                                                        liryczny
                                                                       (Paryż, 1866)  4   tarcz – tu: tarcza

                                                                                   67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74