Page 129 - polski 8 cz2
P. 129

1.   Przedstaw w kilku słowach swą hipotezę na temat głównej myśli zawartej
              w wierszu. Napisz ją w zeszycie i na razie jej nie odczytuj.


          2.   Podzielcie się na zespoły, w których podejmiecie próbę analizy i interpretacji
              kolejnych wersów utworu. Pomogą wam w tym pytania i polecenia
              z poniższej tabeli. W razie potrzeby skorzystajcie ze słownika terminów
              literackich.


           Numery   Pomocnicze pytania i polecenia do analizy i interpretacji wiersza
           wersów

             1–5    •   Kto mówi w pieśni? Określcie podmiot liryczny. Zwróćcie uwagę
                        na formę czasowników w wierszu.
                    •   Jaki typ liryki rozpoznajecie w wierszu? (liryka bezpośrednia
                        czy pośrednia?; liryka zwrotu do adresata czy liryka apelu?)
                    •   Wiersz Exegi monumentum kończył składający się z trzech ksiąg zbiór
                        wierszy Horacego, napisanych w latach dwudziestych I w. p.n.e. Poeta
                        był wówczas u szczytu sławy. Znając te fakty, zinterpretujcie wskazane
                        wersy. Zwróćcie uwagę na przenośnię pojawiającą się w tekście
                        i określcie, jaki efekt wywołuje. Nazwijcie uczucia, które można
                        odczytać z wypowiedzi podmiotu lirycznego.
                    •   Czym jest przerzutnia? Sprawdźcie znaczenie tego pojęcia w słowniku
                        i podajcie przykład z wiersza Horacego.

             6–9    •   Co oznaczają słowa: Nie wszystek umrę?
                    •   Jakie uczucia są uwidocznione w wypowiedzi podmiotu lirycznego?
                    •   Jaki obraz Rzymianina jawi się w tym fragmencie?

            10–14   •   Horacy był synem wyzwoleńca, pochodził z prowincjonalnej krainy.
                        Jak określicie karierę poety? Gdzie można odnaleźć nawiązanie do
                        tego aspektu biografii Horacego?
                    •   Nazwijcie uczucia wynikające ze wskazanego fragmentu wypowiedzi
                        podmiotu lirycznego.

            15–16   •   Jakie znaczenie dla wymowy utworu ma apostrofa w ostatnim
                        dwuwersie? Jakiego rodzaju bóstwem była Melpomena? Jaka słynna
                        świątynia znajdowała się w Delfach? Przypomnijcie sobie informacje
                        z przypisów.
                    •   Czym Horacy zasłużył sobie na laur Melpomeny? Odpowiedzcie
                        w kilku zdaniach, wykorzystując wiadomości o twórczości poety oraz
                        swoje ustalenia dotyczące artystycznych walorów wiersza.


              Teraz sformułujcie tezę na temat przesłania pieśni Horacego.
              a)   Powiedzcie, czy potwierdzacie swoje wcześniejsze koncepcje, czy
                   raczej je zmodyfikujecie.
              b)   Porozmawiajcie o swoich sądach. Wskażcie podobne sformułowania.
              c)   Ustalcie wspólnie ostateczny wniosek na temat przesłania utworu.
              d)   Porównajcie swoje ustalenia z wnioskami innych grup.

          3.   Przeczytaj fraszkę Jana Kochanowskiego. Zastanów się, w jaki sposób
              nawiązuje do utworu Horacego.
              a)   Postaraj się najpierw zrozumieć sam tekst. Korzystając z przypisów
                   lub dostępnych źródeł wiedzy, wyjaśnij fragmenty z odniesieniami
                   do antyku oraz staropolskie wyrazy.                               Rzymska kopia greckiej rzeźby (II w. n.e.,
              b)   Ustal, do kogo zwraca się osoba mówiąca w wierszu. O co prosi?    Muzea Watykańskie) przedstawia Mel-
              c)   Wskaż cytaty potwierdzające podobieństwo myśli poetów.            pomenę, muzę tragedii. Powiedz, jaki
              d)   Utwór jest fraszką. Wskaż cechy tego gatunku w wierszu.           atrybut postaci na to wskazuje.

                                                                                   127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134