Page 142 - polski 8 cz2
P. 142
9. Uporządkuj w zeszycie wyrazy – od najmocniej określającego wskazaną
treść do określającego ją najsłabiej.
dorzucać swoje trzy grosze,
wspaniały, fenomenalny, wyjątkowy
mieszać się, wścibiać nos
obejmować, tulić, porywać w ramiona
Ułóż takie zdania z wybranymi trzema wyrazami bliskoznacznymi, aby
pokazać różne natężenie tych wyrazów.
10. Przeczytaj podane nazwy kolorów i podziel je na trzy grupy wskazane
na tabliczkach. W razie potrzeby skorzystaj ze słownika języka polskiego
lub innych źródeł. Jakie są relacje znaczeniowe pomiędzy uporządkowanymi
nazwami?
1. czerwony 2. żółty 3. niebieski
bananowy chabrowy ultramaryna
akwamaryna cytrynowy wiśniowy
bursztynowy karmazynowy turkusowy
modry słomkowy karminowy
11. Udowodnij, że podane synonimy są stosowane w różnych stylach
Kwalifikator to informacja, zwykle wypowiedzi. Użyj odpowiedniego kwalifikatora.
w postaci skrótu, poprzedzająca
niektóre definicje w słowniku lub
encyklopedii; określa zakres użycia żart. – żartobliwie ofic. – oficjalnie
danego wyrazu lub jego charakter.
Lista skrótów oznaczających
kwalifikatory jest zwykle umieszczana
we wstępie do słownika. pot. – potocznie książk. – książkowe
podn. – podniośle pieszcz. – pieszczotliwie
przestarz. – przestarzale rzad. – rzadkie
twarz strój uczeń
oblicze ciuchy żak
pysio fatałaszki kujon
gęba szata uczniak
140