Page 140 - polski 8 cz2
P. 140

1.   Ustal, jakim stylem oraz w jakim celu napisano powyższe uwagi.

                                            2.   Powiedz, czy trudności w dyskusji, które wymieniłeś na początku lekcji,
                                                 wiążą się z którymś z powyższych „grzechów” uczestników rozmowy. Jak
                                                 można się przed nim ustrzec?

                                            3.   Sformułujcie w grupach rady dla dyskutujących, które pomogą im uniknąć
                                                 błędów.  Porównajcie w klasie swoje ustalenia.


                                            4.   Podczas przemawiania ważne jest też odpowiednie oddziaływanie na
                                                 zmysły odbiorców. Powiedz, na które z nich wpływają słowa wypowiadane
                                                 przez postacie przedstawione na rysunkach.


                                              Czuję zapach     Dobre jak lody          Nasz kraj ma jasną
                                              przygody.        waniliowe z dzieciństwa.  przyszłość – mieni się
                                                                                       ona tysiącami barw.















                                                                         Auu! Bardzo
                                                                         mnie boli!









                                            5.   W grupach lub indywidualnie wpiszcie przykłady wyrazów i wyrażeń, które
                                                 mogą posłużyć do stworzenia odpowiedniego wrażenia zmysłowego:
        Ciekawe!
                                                 a)   wizualnego (opisz bodźce wzrokowe) – słuchacze „widzą” przedmioty,
        Ludzie odbierają świat za pomocą zmy-        zdarzenia, idee (kolory, kształty, ruchy, rozmiary): lekkie, delikatne
        słów. Na słuchacza możesz oddziaływać,       chmury – .....
        wykorzystując sformułowania i wyraże-    b)   smakowego (opisz doznania smakowe): podczas picia soku
        nia pozwalające mu niejako zobaczyć,         cytrynowego – .....
        poczuć, posmakować, usłyszeć to, co      c)   słuchowego (opisz dźwięki): w ciemnej piwnicy coś się rusza – .....
        do niego mówisz. Jest to tzw. wizualiza-  d)   dotykowego (opisz doznania fizycznego kontaktu z przedmiotem –
        cja. Mówisz na przykład: „Już czuję ten      temperaturę, fakturę, kształt): opis kredy – .....
        niezwykły dotyk nowości. Na sam wi-      e)   węchowego (zmysł powonienia – słuchacze powinni czuć zapachy):
                                                     w sklepie z pieczywem – .....
        dok mam ciarki na całym ciele”. Dzię-    f)   organicznego (opisz doznania wewnętrzne – bóle głowy, zawroty,
        ki  takiemu zabiegowi odbiorca potra-        omdlenia): zawodnik kończący bieg maratoński – .....
        fi aktywniej słuchać, a ty jesteś dla niego
        atrakcyjniejszym mówcą. Zabieg wizu-  6.   Barwnie, ale krótko zobrazuj wybrany element rzeczywistości, np. układając
        alizacji sprawdza się przede wszystkim   tekst reklamowy. Uwzględnij różne sposoby wizualizacji. Odczytaj swój opis,
        w  tekstach  przekonujących,  nakłaniają-  posłuchaj opisów koleżanek i kolegów. Wykorzystaj poczynione uwagi tak,
        cych, w przemówieniach czy apelach.      aby twoja praca była jeszcze lepsza.

                                      138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145