Page 140 - polski 8 cz2
P. 140
1. Ustal, jakim stylem oraz w jakim celu napisano powyższe uwagi.
2. Powiedz, czy trudności w dyskusji, które wymieniłeś na początku lekcji,
wiążą się z którymś z powyższych „grzechów” uczestników rozmowy. Jak
można się przed nim ustrzec?
3. Sformułujcie w grupach rady dla dyskutujących, które pomogą im uniknąć
błędów. Porównajcie w klasie swoje ustalenia.
4. Podczas przemawiania ważne jest też odpowiednie oddziaływanie na
zmysły odbiorców. Powiedz, na które z nich wpływają słowa wypowiadane
przez postacie przedstawione na rysunkach.
Czuję zapach Dobre jak lody Nasz kraj ma jasną
przygody. waniliowe z dzieciństwa. przyszłość – mieni się
ona tysiącami barw.
Auu! Bardzo
mnie boli!
5. W grupach lub indywidualnie wpiszcie przykłady wyrazów i wyrażeń, które
mogą posłużyć do stworzenia odpowiedniego wrażenia zmysłowego:
Ciekawe!
a) wizualnego (opisz bodźce wzrokowe) – słuchacze „widzą” przedmioty,
Ludzie odbierają świat za pomocą zmy- zdarzenia, idee (kolory, kształty, ruchy, rozmiary): lekkie, delikatne
słów. Na słuchacza możesz oddziaływać, chmury – .....
wykorzystując sformułowania i wyraże- b) smakowego (opisz doznania smakowe): podczas picia soku
nia pozwalające mu niejako zobaczyć, cytrynowego – .....
poczuć, posmakować, usłyszeć to, co c) słuchowego (opisz dźwięki): w ciemnej piwnicy coś się rusza – .....
do niego mówisz. Jest to tzw. wizualiza- d) dotykowego (opisz doznania fizycznego kontaktu z przedmiotem –
cja. Mówisz na przykład: „Już czuję ten temperaturę, fakturę, kształt): opis kredy – .....
niezwykły dotyk nowości. Na sam wi- e) węchowego (zmysł powonienia – słuchacze powinni czuć zapachy):
w sklepie z pieczywem – .....
dok mam ciarki na całym ciele”. Dzię- f) organicznego (opisz doznania wewnętrzne – bóle głowy, zawroty,
ki takiemu zabiegowi odbiorca potra- omdlenia): zawodnik kończący bieg maratoński – .....
fi aktywniej słuchać, a ty jesteś dla niego
atrakcyjniejszym mówcą. Zabieg wizu- 6. Barwnie, ale krótko zobrazuj wybrany element rzeczywistości, np. układając
alizacji sprawdza się przede wszystkim tekst reklamowy. Uwzględnij różne sposoby wizualizacji. Odczytaj swój opis,
w tekstach przekonujących, nakłaniają- posłuchaj opisów koleżanek i kolegów. Wykorzystaj poczynione uwagi tak,
cych, w przemówieniach czy apelach. aby twoja praca była jeszcze lepsza.
138