Page 175 - polski 8 cz2
P. 175
– Afisz, powiada pan? Obiecał pan zrobić panu Zidlerowi afisz...
– Kolorowy – sprecyzował Henryk.
– ...afisz kolorowy – powtórzył Cotelle, kiwając głową. – A z tego, co mi
pan mówi, miarkuję , że pan nigdy jeszcze nie miał do czynienia z litografią. 5 miarkować – tu: rozumieć, domyślać się
5
Zgadza się?
– Zgadza się.
– I nie ma pan pojęcia o rzemiośle?
– Istotnie.
Po tych słowach zapadło długie milczenie. Cotelle skubał skąpą bródkę,
zaś oczy Henryka wędrowały od kamieni rozrzuconych po podłodze albo
opartych o ściany szopy do słoi z farbą drukarską. Oszklony otwór w suficie
oświetlał duży stół pod oknem i płaską prasę drukarską. Przez matowe szyby
zaglądało jesienne niebo.
– A jeśli wolno spytać, kiedy zamierza pan dostarczyć ów kolorowy afisz
klientom? – zapytał Cotelle z odrobiną ironii w głosie. Po raz pierwszy pod-
niósł wzrok znad kamienia i utkwił go w Henryku. [...]
– Sądzę, że wedle rozsądnych obliczeń potrwa to pięć lat – oświadczył
miodowym głosem.
– Pięć lat!!!
– Prawdopodobnie nawet sześć. Pan chyba nie zdaje sobie sprawy, że li-
tografia jest jedną z najbardziej zawiłych i subtelnych form sztuki graficznej.
A jeśli mowa o litografii kolorowej, technika jest jeszcze trudniejsza. [...]
Powiem panu, że wykonanie słynnej litografii Zdobycie Jerozolimy zajęło dwa
lata i wymagało połączonych wysiłków i umiejętności najbardziej doświad-
czonych techników zatrudnionych w zakładzie panów „Day and Haghe” 6 Day and Haghe – czyt. dej end heg
6
w Londynie.
Zerknął na Henryka.
– Jest pan w sytuacji człowieka, który nie mając najmniejszego pojęcia
o kompozycji muzycznej, postanowiłby napisać symfonię. Jeżeli mimo to trwa
pan w tym zamiarze, chce się uczyć i ciężko pracować, jestem gotów z rado-
ścią być pańskim nauczycielem.
– Zgoda. Kiedy zaczynamy?
– Zaraz, jeśli pan sobie życzy. Niech pan zdejmie kapelusz i kurtkę. Nie bę-
dzie od rzeczy przypomnieć na wstępie, że słowo litografia powstało z dwóch
słów greckich litos i graphein, co znaczy pisać na kamieniu. Metodę tę odkrył
w osiemnastym wieku drukarz bawarski Alois Senefelder . To był geniusz! 7 Alois Senefelder – czyt. alua sinefel-
7
A więc pierwsze, o czym należy pamiętać, jeśli się chce rysować na kamieniu... de; wynalazca techniki płaskiego druku,
Tak zaczęła się nauka litografii... czyli litografii
Minął wrzesień, październik. Jesienne wiatry zrywały ostatnie pożółkłe
liście z kasztanów na bulwarach i zmiatały je do rynsztoków . Ale w pracowni 8 rynsztok – zagłębienie między ulicą
8
Cotelle’a życie płynęło spokojnym nurtem. Praca szła, nie zważając na deszcz a chodnikiem służące do odprowadza-
bębniący o szyby. Henryk przychodził co rano, nakładał błękitny fartuch nia wód opadowych i ścieków
173