Page 172 - polski 8 cz2
P. 172

1.   Powiedz, co przedstawia grecka rzeźba powstała w I w. p.n.e. Omów
                                                 jej właściwości, odwołując się do tych wymienionych przez Henry’ego
                                                 Moore’a (patrz s. 166–167).

                                            2.   Przeczytajcie swoje wypowiedzi skierowane do wyrzeźbionego chłopca
                                                 zapisane przed przeczytaniem wiersza. Czy któraś z nich okazała
                                                 się podobna do słów podmiotu lirycznego? Czy w ogóle było to
                                                 prawdopodobne? Uzasadnijcie swoje odpowiedzi.


                                            3.   Dokonaj analizy wiersza – kieruj się pytaniami zapisanymi na schemacie,
                                                 wykonaj kolejne zadania.


                                                                                                 Objaśnij metafory
                                                                           Czego się                kryjące się
                                                                          dowiadujemy           w kolejnych obrazach
                                                                       o osobie mówiącej?
                                              Co podmiot liryczny                                   poetyckich.
                                               mówi do chłopca,
                                               a co − o chłopcu
                                                  z rzeźby?               W jaki sposób            Podaj sytuacje
                                                                        podmiot w wierszu            wspólne
                                                                          utożsamia się            dla podmiotu
                                                                       z bohaterem rzeźby?       lirycznego i rzeźby.




                                                  Czy rzeczywiście można mówić o rozmowie między podmiotem lirycznym
                                                                          a chłopcem?
                                                             Sformułuj wnioski wynikające z analizy tekstu.



                                            4.   Jakie przesłanie niesie wiersz Marka Skwarnickiego? Zwróć uwagę
                                                 na pierwszy wers liryku. W udzieleniu odpowiedzi pomogą ci też słowa
                                                 Hipokratesa, greckiego lekarza i myśliciela: „Sztuka trwa, życie przemija”.


                                            5.   Jaki typ liryki rozpoznajesz w wierszu Marka Skwarnickiego? Uzasadnij
                                                 swoją odpowiedź.

                                            6.   Jak po analizie wiersza  zmieniłbyś swoją wypowiedź do utrwalonej
                                                 w rzeźbie postaci chłopca? Dokonaj zmian – możesz nadać monologowi
                                                 formę wiersza.

                                            7.   Napisz przemówienie skierowane do postaci przedstawionej na słynnym
                                                 obrazie. Powiedz jej, jak zmienił się świat od czasów, kiedy żyła, a co
                                                 pozostało niezmienne. W przygotowaniu przemówienia pomogą ci poniższe
                                                 wskazówki.
                                                 •   Wybierz obraz przedstawiający postać, do której się zwrócisz.
                                                 •   Zgromadź jak najwięcej informacji o osobie utrwalonej na obrazie
                                                     i o czasach, w których żyła – weź pod uwagę warunki życia, stopień
                                                     rozwoju nauki i techniki, sposoby spędzania czasu, pragnienia ludzi,
                                                     ich relacje z innymi i z przyrodą.
                                                 •   Zapisz w punktach kilka elementów, które się zmieniły w świecie i kilka
                                                     takich, które pozostały niezmienne.
        Portret Hipokratesa z Wszystkich         •   Napisz tekst przemówienia, przekonaj słuchacza, że wiele się zmieniło,
        dzieł wielkiego Hipokratesa, 1665            ale są rzeczy, które nie podlegają zmianom.

                                      170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177