Page 173 - polski 8 cz2
P. 173
8.5 Rewolucja plakatowa (plakat, grafika w reklamie)
Podejmij temat z Przeczytaj tekst na temat wszechobecności obrazu w życiu współczesnego
człowieka. Zwróć uwagę na to, czy komunikacja za pomocą słów (werbalna)
ustąpi miejsca komunikacji wykorzystującej obraz (wizualnej).
Włączając telewizję, wychodząc z domu, otwierając stronę w interne-
cie, odbierając pocztę, a nawet uruchamiając urządzenie codziennego
użytku, stale natrafiamy na informację obrazową – piękne fotografie,
rysunki, schematy, mapy czy graficzne znaki zwane ikonkami. XXI wiek
wydaje się więc epoką obrazów, które walczą o przyciągnięcie nasze-
1
1 ekspansja – rozprzestrzenianie się, go spojrzenia i zatrzymania na sobie uwagi. A słowa? Czy ekspansja
zajmowanie nowych obszarów obrazu wyeliminuje je zupełnie i przestaną być środkiem komunikacji?
2
2 wyeliminować – usunąć Wydaje się to niemożliwe, bo obraz niebędący dziełem sztuki, a jedynie
3 symbioza – współistnienie (współży- elementem komunikacji niemal zawsze potrzebuje dopełnienia słowem,
cie) dwóch różnych gatunków korzyst- nawet jeśli jest ono naprawdę oszczędne. Doskonałym przykładem sym-
ne dla obu z nich biozy słowa z obrazem jest plakat – ani samo słowo, ani sam obraz nie
3
przekażą tyle, ile dać może ich połączenie.
z Dziś niemal na każdym kroku spotykamy plakaty i grafiki – na murach
i słupach ogłoszeniowych, na ścianach instytucji. Przypomnij sobie plakat
widziany przez ciebie w ostatnim czasie – czego dotyczył, co przedstawiał.
z Ustal na podstawie dostępnych źródeł informacji, jakie cechy mają plakat
i grafika. Opracuj w zeszycie definicje według schematu.
Grafika
Gdzie można Jakie ma funkcje,
Co to jest? Jak powstaje?
to zobaczyć? zadania?
Plakat
z Czy każdy plakat jest dziełem sztuki? Jakie cechy powinien mieć plakat,
by zaliczyć go do dzieł plastycznych? Porozmawiajcie na ten temat
i zapiszcie wniosek zaczynający się od stwierdzenia: Każdy / Nie każdy
plakat jest dziełem sztuki. Plakat, który uznamy za dzieło sztuki, powinien…
z Wiele plakatów uznano za arcydzieła albo za ikony swoich czasów. Obejrzyj
dwa plakaty. Zwróć uwagę na funkcję każdego z nich.
171