Page 171 - polski 8 cz2
P. 171
8.4 Dla poety taka rozmowa jest możliwa (nawiązanie liryczne do sztuki,
metafora, przesłanie utworu lirycznego)
Podejmij temat z Porozmawiajcie o tym, czy zdarza wam się mówić do obrazów, rzeźb i innych
dzieł sztuki. Jeśli tak, to co wtedy mówicie?
z Jakie słowa można by skierować do chłopca z rzeźby przedstawionej
poniżej? Co warto mu powiedzieć? A może o coś zapytać? Zapisz swoją
wypowiedź w zeszycie.
z W wierszu Marka Skwarnickiego podmiot liryczny kieruje swój monolog
do wyrzeźbionego chłopca. Podczas czytania zwróć uwagę, w jaki sposób
wypowiedź liryczna nawiązuje do antycznego dzieła.
Marek Skwarnicki
Rozmowa z chłopcem wyjmującym cierń z nogi
Wieki mijają i nic się nie zmienia.
Te parę kroków można przejść kulejąc.
Ale co dalej?
Nie zwyciężysz w zawodach z jutrzenką
biegnącą na świetlistych stopach abstrakcji
ani nie pokonasz olbrzyma Marek Skwarnicki (1930–2013)
obutego w siłę. – poeta, prozaik, publicysta, tłumacz.
Nie dla nas igrzyska i tańce wiosennych lasów. W swoich wierszach poruszał problemy
Kiedyś egzystencji człowieka, odwoływał się
do tradycji kultury europejskiej.
jak ty myślałem
że można.
Teraz idę coraz wolniej
drogi chłopcze
tak bardzo zajęty bolesnością swoją
że cię nawet gwiazdy spadające
nie trwożą
ani zgiełk przemijania.
Spotkamy się nad chłodną rzeką
która przynosi ulgę idącym.
Ze ściernisk przepłyniemy
na brzeg mchami porosły
rosą skropiony.
Chłopiec wyjmujący cierń, grecka
rzeźba nieznanego autora, I w. p.n.e.
169