Page 20 - polski 8 cz2
P. 20

Ciekawe!                            1.   Czego spodziewa się odbiorca, czytając pierwsze słowa opowiadania?
                                                 Jakich obrazów oczekuje, a jakie odkrywa? Porozmawiajcie o tym.
        Podczas obrzędu oczepin, zwanego też
        przedbabinami, czepieniem albo czepi-
                                            2.   Uporządkuj podane wyrazy i wyrażenia, grupując je w odpowiednich
        nami, panna młoda symbolicznie prze-     rubrykach tabeli w zeszycie. W razie wątpliwości sprawdź znaczenie słowa
        chodziła ze stanu panieńskiego w za-     w słowniku języka polskiego.
        mężny.  Nazwa  oczepiny  pochodzi  od
        wyrazu czepiec – nakrycia głowy, które
        zakładano młodej mężatce w dniu ślu-     chałupa           muzyka            druhna           elektroliza
        bu po uprzednim zdjęciu jej panieńskie-                 dodekafoniczna
        go wianka. Przed nałożeniem czepca
        młodej kobiecie skracano też włosy, naj-
        częściej poprzez obcięcie jej warkocza.   gościniec        hołubiec          katedra           komora
        Dawniej czepiec weselny szyto z białe-
        go płótna, ozdabiano pięknymi hafta-
        mi i był on najczęściej podarunkiem dla
        panny młodej od jej matki chrzestnej.  licznik Geigera     oczepiny           patent            posag




                                                                                                       muzyka
                                                 przyzba          rezerwuar          siłownia
                                                                                                      syntetyczna



                                                 synteza          termostat        zmeliorować          zydel






                                                   Terminologia naukowa,               Słownictwo związane
                                                       specjalistyczna                  z dawną kulturą wsi









                                                 a)   Przypomnij sobie wiadomości na temat gwar (s. 136 w części 1
                                                     podręcznika). Wskaż przykłady słownictwa gwarowego
                                                     w opowiadaniu. Ustal, z jakiej gwary pochodzi dane słowo.
                                                 b)   Powiedz, jaki efekt powstaje wskutek połączenia w jednym tekście
                                                     terminów naukowych i słów z gwary ludowej.


                                            3.   Porównaj tekst uzupełniony przez ciebie na początku lekcji z odpowiednim
                                                 fragmentem opowiadania Mrożka.
                                                 a)   Wskaż różnice i powiedz, jaki świat powstał dzięki zabiegom pisarza.
                                                 b)   Przypomnij, czym jest stylizacja językowa (s. 139 w części 1
                                                     podręcznika). Uzasadnij, że kreacja świata przedstawionego
                                                     w opowiadaniu Sławomira Mrożka opiera się na nietypowej stylizacji
                                                     języka utworu.
                                                 c)   Wybierz dowolny fragment opowiadania Wesele w Atomicach
                                                     i wykonaj na nim podobne przekształcenie.

                                       18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25