Page 15 - polski 8 cz2
P. 15

c)   Przedstawcie innym uczniom swoją notatkę.
              d)   Wybierzcie wspólnie trzy sformułowania (problemy), które powtarzały
                   się najczęściej w waszych wyborach.
              e)   Utwórzcie trzy zespoły – każdy z nich przeanalizuje jeden ze
                   wskazanych problemów, pracując metodą trójkąta. Waszym zadaniem
                   jest określenie przyczyn problemu oraz wyszukanie takich rozwiązań,
                   które by je usunęły. Każdą przyczynę zapisujcie na oddzielnej
                   „podporze”; podobnie każdy pomysł na działanie naprawcze –
                   na oddzielnej linii po prawej stronie trójkąta.



            Metoda trójkąta jest wykorzystywana przede wszystkim w procesie twórczego
            rozwiązywania problemów. Pomaga w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania
            dotyczące przyczyn niepowodzeń, konfliktów, sytuacji trudnych oraz w planowaniu
            działań mających zaradzić zaistniałej sytuacji. Trójkąt odwrócony wierzchołkiem
            do dołu symbolizuje problem, który z jednej strony ma swoje przyczyny –
            siły podtrzymujące – a z drugiej strony – siły hamujące te przyczyny.
                                                                                     Popiersie Stanisława Lema w Alei
                 Przyczyny                                    Sposób usuwania        Sław w Kielcach
              podtrzymujące                                      przyczyn
                                         Problem









              f)   Przygotujcie plakat promujący najlepszy, według was, sposób
                   uniknięcia omawianego problemu.

          8.   Które ze znanych ci utworów literackich lub dzieł filmowych innych twórców
              tworzą obraz człowieka podobny do tego, jaki odnajdujemy w utworze
              Stanisława Lema? Podaj tytuł jednego z nich i uzasadnij swój wybór.

          9.   Jakie dostrzegasz analogie (podobieństwa) między światem
              przedstawionym w utworze Stanisława Lema a współczesną, znaną ci
              rzeczywistością? Wymień kilka z nich.

          10.  Wysoko zaawansowane technologie – nadzieja na doskonały świat
              czy zagrożenie dla człowieka? Zorganizujcie debatę klasową (lub szkolną)
              na temat Świat wysokiej technologii. Przygotujcie się do niej, wykorzystując
              podczas pracy w grupach metodę zwaną analizą SWOT.



            Analiza SWOT to nazwa metody służącej do porządkowania oraz analizy
            informacji. Jest skrótowcem (akronimem) utworzonym od angielskich słów:
            Strengths – czyt. strengs; mocne strony, atuty, zalety, przewaga;
            Weaknesses – czyt. łiknesys; słabe strony, niedociągnięcia, trudności, wady;
            Opportunities – czyt. oporczunitiz; szanse, możliwości;
            Threats – czyt. trits; zagrożenia, niebezpieczeństwa.



                                                                                   13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20