Page 25 - polski 8 cz2
P. 25
dziennie; pozostały czas obywatele mogą obrócić na przyjemną naukę, dys-
puty , czytanie, opowiadanie, spacery, na rozwijanie ducha i ciała, czemu się 1 dysputy – dyskusje, rozmowy
1
też z radością oddają. Nie wolno u nich uprawiać gier wymagających pozycji
siedzącej, takich jak gra w kości, kamienie, szachy itp. Grają natomiast w pił-
kę, palanta, w obręcz, mocują się, rzucają oszczepem, strzelają z łuku itd.
Ponadto twierdzą, że skrajna nędza rodzi nikczemność, chytrość, podstęp,
robi z ludzi złodziei, zdrajców, wyrzutków, kłamców, krzywoprzysięzców itp.,
bogactwo zaś prowadzi do buty, pyszałkowatości, nieuctwa, rodzi oszukańców,
samochwałów, arogantów, ludzi o sercu twardym i nieczułym. Wspólnota do-
piero czyni wszystkich bogatymi i biednymi zarazem; bogatymi – ponieważ
wszystko mają, biednymi – gdyż na własność niczego nie posiadają; i dlatego
nie oni służą rzeczom, lecz rzeczy im.
tłum. L. i R. Brandwajnowie
1. Na podstawie tekstu scharakteryzuj ustrój panujący w Mieście Słońca:
system władzy, prawa i obowiązki obywateli, stosunki społeczne,
organizację pracy, podział dóbr itd.
2. Ustal, jakimi ludźmi są idealni mieszkańcy Miasta Słońca.
a) Wypisz w zeszycie nazwy funkcji pełnionych przez odpowiednich
mieszkańców miasta i dopisz do każdej z nich antonimy, np.
wielkoduszność – małoduszność, wyrachowanie.
b) Sprawdź, które z zapisanych przez ciebie antonimów znalazły się wśród
cech „ściganych” w tej społeczności. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu
zostało w tekście użyte słowo „ścigany”.
c) Scharakteryzuj idealnego obywatela społeczności przedstawionej
w tekście.
3. Oceń, w jakim stopniu ustrój Miasta Słońca można określić jako utopijny,
czyli niemożliwy do zaistnienia w rzeczywistości – wymień trzy przeszkody
utrudniające jego wprowadzenie. Ciekawe!
Niemiecki rzemieślnik, twórca pierwszej
4. Zdecydujcie, czy chcielibyście żyć w takim świecie. W tym celu przemysłowej metody druku – Johannes
przeprowadźcie głosowanie, a jego wyniki zapiszcie w tabeli. Gutenberg – dzięki ruchomej czcionce
i swojej prasie drukarskiej przyczynił się
Liczba głosów w XV wieku do poszerzenia kręgu odbior-
Ustrój Miasta Słońca ców książek. Pięć wieków później idea
za przeciw dotarcia z książką do szerokiej publicz-
ności ożyła za sprawą inicjatywy pod na-
system władzy zwą Projekt Gutenberg. Ważne w historii
literatury książki – tym razem w posta-
prawa obywateli
ci elektronicznej – mają szansę zdobyć
obowiązki obywateli nowych odbiorców dzięki bezpłatnemu
udostępnieniu ich w internecie. Jedną
organizacja pracy z pozycji na ponad 50-tysięcznej liście
tytułów elektronicznych wolnych (dar-
podział dóbr mowych) książek, czyli e-booków (czyt.
i-buków) znalazło się Miasto Słońca To-
Po analizie notatek w tabeli sformułujcie wnioski i zapiszcie w zeszytach. masza Campanelli.
23