Page 32 - polski 8 cz2
P. 32
5.5 Gdzie są te wyspy szczęśliwe (analiza i interpretacja wiersza metodą
czterokrotnego czytania)
Podejmij temat z Porozmawiajcie o tym, jakie wizje szczęśliwych krain tworzy się
współcześnie. Dlaczego w poprzednich wiekach umieszczano je
na wyspach, a obecnie najczęściej są umiejscawiane w przestrzeni
kosmicznej i znajdują się na odległych planetach?
z Czy zdarzyło ci się kiedyś, że czytając książkę po raz drugi (albo oglądając
powtórnie film, obraz, słuchając kolejny raz piosenki itp.), odkryłeś na nowo
ten utwór? Dostrzegłeś niezauważone wcześniej szczegóły, inaczej
sformułowałeś przesłanie, miałeś inne przemyślenia? Przeczytaj informacje
o metodzie czterokrotnego czytania tekstu, następnie podejmij próbę
głębszego poznania wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Prośba
o wyspy szczęśliwe.
Metoda czterokrotnego czytania
Metoda kilkakrotnego czytania tekstu przyda ci się w wielu sytuacjach, nieko-
niecznie związanych z analizą i interpretacją utworu literackiego. Pomoże np.
przy poznawaniu nowych partii materiału umieszczonych w podręcznikach
przedmiotowych. Zatem warto ją poznać i przećwiczyć. Zanim przystąpisz
do czytania, przygotuj kartki w czterech kolorach, np. zieloną, niebieską, żół-
tą i różową.
Etap I
Praca indywidualna
1) Połóż przed sobą zieloną kartkę, weź do ręki długopis. Przeczytaj cicho
wiersz, a podczas lektury (lub zaraz po niej) zanotuj swoje spontaniczne
myśli, spostrzeżenia, uwagi. Oprzyj się wyłącznie na pierwszym wraże-
niu, nie zatrzymuj się na fragmentach wiersza, nie wracaj do już prze-
czytanych wersów.
2) Odłóż zapisaną kartkę i weź następną, tym razem niebieską. Powtórz ci-
chą lekturę i zanotuj na niej swoje uwagi – czego dotyczy wiersz, do kogo
jest skierowany, kto się wypowiada, o czym i w jaki sposób mówi.
3) Kolej na trzecie czytanie. Teraz swoje spostrzeżenia i uwagi zanotuj
na żółtej kartce.
4) A teraz przeczytaj wiersz po raz czwarty, spostrzeżenia zanotuj na różo-
wej kartce.
5) Odłóż notatki i w razie potrzeby poczekaj, aż inni zakończą pracę.
Etap II
Zadania wykonywane w cztero- lub pięcioosobowych zespołach
1) Przygotujcie cztery arkusze papieru większego formatu potrzebne do stwo-
rzenia plakatów. Wybierzcie też formę prezentacji swoich wniosków, np.
punkty, tabela, mapa myśli, rysunek z objaśnieniami.
30