Page 32 - polski 8 cz2
P. 32

5.5        Gdzie są te wyspy szczęśliwe  (analiza i interpretacja wiersza metodą
                 czterokrotnego czytania)





        Podejmij temat                          z  Porozmawiajcie o tym, jakie wizje szczęśliwych krain tworzy się
                                                 współcześnie. Dlaczego w poprzednich wiekach umieszczano je
                                                 na wyspach, a obecnie najczęściej są umiejscawiane w przestrzeni
                                                 kosmicznej i znajdują się na odległych planetach?
                                                z  Czy zdarzyło ci się kiedyś, że czytając książkę po raz drugi (albo oglądając
                                                 powtórnie film, obraz, słuchając kolejny raz piosenki itp.), odkryłeś na nowo
                                                 ten utwór? Dostrzegłeś niezauważone wcześniej szczegóły, inaczej
                                                 sformułowałeś przesłanie, miałeś inne przemyślenia? Przeczytaj informacje
                                                 o metodzie czterokrotnego czytania tekstu, następnie podejmij próbę
                                                 głębszego poznania wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Prośba
                                                 o wyspy szczęśliwe.


                                            Metoda czterokrotnego czytania
                                            Metoda kilkakrotnego czytania tekstu przyda ci się w wielu sytuacjach, nieko-
                                            niecznie związanych z analizą i interpretacją utworu literackiego. Pomoże np.
                                            przy poznawaniu nowych partii materiału umieszczonych w podręcznikach
                                            przedmiotowych. Zatem warto ją poznać i przećwiczyć. Zanim przystąpisz
                                            do czytania, przygotuj kartki w czterech kolorach, np. zieloną, niebieską, żół-
                                            tą i różową.


                                            Etap I
                                            Praca indywidualna

                                            1)   Połóż przed sobą zieloną kartkę, weź do ręki długopis. Przeczytaj cicho
                                                 wiersz, a podczas lektury (lub zaraz po niej) zanotuj swoje spontaniczne
                                                 myśli, spostrzeżenia, uwagi. Oprzyj się wyłącznie na pierwszym wraże-
                                                 niu, nie zatrzymuj się na fragmentach wiersza, nie wracaj do już prze-
                                                 czytanych wersów.
                                            2)   Odłóż zapisaną kartkę i weź następną, tym razem niebieską. Powtórz ci-
                                                 chą lekturę i zanotuj na niej swoje uwagi – czego dotyczy wiersz, do kogo
                                                 jest skierowany, kto się wypowiada, o czym i w jaki sposób mówi.
                                            3)   Kolej  na  trzecie  czytanie.  Teraz  swoje  spostrzeżenia  i  uwagi  zanotuj
                                                 na żółtej kartce.
                                            4)   A teraz przeczytaj wiersz po raz czwarty, spostrzeżenia zanotuj na różo-
                                                 wej kartce.
                                            5)   Odłóż notatki i w razie potrzeby poczekaj, aż inni zakończą pracę.


                                            Etap II
                                            Zadania wykonywane w cztero- lub pięcioosobowych zespołach

                                            1)   Przygotujcie cztery arkusze papieru większego formatu potrzebne do stwo-
                                                 rzenia plakatów. Wybierzcie też formę prezentacji swoich wniosków, np.
                                                 punkty, tabela, mapa myśli, rysunek z objaśnieniami.

                                       30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37