Page 34 - polski 8 cz2
P. 34
Ciekawe! 1. Podsumujcie pracę z tekstem, opartą na metodzie czterokrotnego czytania
– znajdźcie w swoich notatkach odpowiedzi na pytania:
W mitologii greckiej część Hadesu (świa- • Jakie, wcześniej niedostrzeżone, szczegóły zwróciły waszą uwagę
ta zmarłych) nosiła nazwę Wyspy Szczę- podczas ostatniego etapu ćwiczenia?
śliwe – udawały się tam dusze ludzi, któ- • Kto jest podmiotem lirycznym, jakie ma cechy? Do kogo adresuje
rzy w nagrodę za swoje uczciwe życie swoją wypowiedź?
mieli zaznać wiecznego spokoju. W sta- • Jaki związek łączący podmiot liryczny z adresatem wiersza można
rożytności uważano, że wyspy te są po- zauważyć w utworze?
łożone na Atlantyku, na zachód od Libii. • W jakiej sytuacji podmiot wypowiada swój monolog? Czy można ją
dokładnie określić?
• Czy przywołana w wierszu miłość to wyłącznie uczucie łączące
zakochanych?
• Czym są wyspy szczęśliwe w wypowiedzi podmiotu lirycznego
z wiersza K.I. Gałczyńskiego?
• Czy marzenie o wyspach szczęśliwych dotyczy wyłącznie poetów?
Kto może pragnąć podobnej ucieczki od świata, od jego problemów?
2. Opisz, jaki nastrój wywołuje lektura wiersza – czy czytelnik może poczuć się
przynajmniej przez chwilę ukołysany, wyciszony, uspokojony? Dlaczego?
Średniowieczna mapa, na której 3. W oparciu o sporządzone notatki przygotuj kilkuzdaniową wypowiedź,
widoczne są trzy wyspy na Oceanie w której zaprezentujesz swoje zdanie dotyczące tego, o jakich wyspach
Atlantyckim u północnych wybrzeży szczęśliwych mówi poeta – czy takich, jak Utopia lub Nipu? Czy istnieją one
Afryki opisane jako Wyspy na nieodkrytych obszarach ziemi? Jeżeli nie – gdzie ich szukać?
Szczęśliwe – drzeworyt z Kroniki
Norymberskiej (zwanej też Kroniką 4. Niektórzy sądzą, że marzenia zawsze wynikają z poczucia braku... A wizje
Świata), XV w. szczęśliwych krain są niczym innym jak skonkretyzowanym marzeniem.
Niedosyt, niespełnienie, niezaspokojenie u jednych wyzwala aktywność,
pobudza ich do tworzenia planów nowej, lepszej, pełniejszej rzeczywistości.
Tak powstają wizje nowych państw i porządków społecznych. Inni wobec
świadomości braku przyjmują postawę ucieczki od świata i skupiają się
na własnych przeżyciach. Zastanów się i sam sobie odpowiedz, która
postawa jest ci bliższa.
5. Przeprowadźcie dyskusję na temat: Czy ucieczka od świata jest zawsze
ucieczką na wyspy prawdziwie szczęśliwe? Weźcie pod uwagę zagrożenia,
które mogą kryć się w ucieczkach od problemów świata. Do jakich złudnych
i niebezpiecznych „krain” uciekają dziś ludzie?
6. Przeanalizuj budowę wiersza i wskaż środki poetyckie.
a) Ustal, jak zbudowane są strofy: ile mają sylab, czy ich liczba powtarza się
w każdym wersie, czy są rymy. Jakim wierszem został napisany utwór?
b) Wskaż środki stylistyczne zastosowane w wierszu.
c) Które ze środków poetyckich są szczególnie istotne dla lirycznego
W grudniu 1491 r. w Norymberdze za- przekazu? Uzasadnij swój wybór.
wiązano czteroosobową spółkę, której
udziałowcy w celach zarobkowych po- 7. Wypowiedz się pisemnie w dowolnej formie (np. tworząc wiersz,
stanowili wydać atrakcyjną i bogato ilu- opowiadanie, kartkę z pamiętnika, list, rozprawkę, przemówienie) na jeden
z podanych tematów.
strowaną książkę (do tej pory popularno-
ścią cieszyła się przede wszystkim Biblia).
Poszukaj informacji dotyczących Kroniki Moje wyspy szczęśliwe Te wyspy szczęśliwe
świata, a dowiesz się, co interesowało – tam wyruszam, gdy jest mi źle... – to niebezpieczna pułapka...
czytelników żyjących u schyłku XV wieku.
32