Page 57 - polski 8 cz2
P. 57

1   ateński Akropol – wzgórze w Atenach
          Ruiny Teatru Dionizosa w Atenach                                           z pozostałościami starożytnych zabu-
                                                                                     dowań świątynnych, miejsce kultu grec-
             Widownia antycznego  teatru składała się z półkolistych, wspinających się   kich bóstw Ateny i Posejdona
                                 3
          w górę rzędów ław, które otaczały leżący w dole okrągły plac gładko brukowa-  2   Dionizos – grecki bóg wina, dzikiej
          ny, zwany orchestrą, czyli „miejscem tańca”. Na orchestrze, naprzeciw półko-  natury i płodności; w mitologii rzymskiej
          la ław, znajdował się drewniany barak, po grecku skene, z którego wyłaniali się   nosi imię Bachus
          aktorzy. Aktorzy występowali tylko trzej naraz, ale w różnych częściach sztuki   3   antyczny – starożytny
          ten sam aktor mógł odgrywać różne postacie, wyobrażone różnymi maskami;    4   doryckie – określenie pochodzące od
          aktorzy występowali zawsze w maskach. Wychodzili z baraku i po odegraniu   nazwy plemienia Dorów, które przybyło
          części sztuki, czyli jednego z „epizodów”, z powrotem do baraku wchodzili.   do Grecji w XIII w. p.n.e. i w ciągu kilku
          Przez niemal cały czas trwania przedstawienia znajdował się na orchestrze   następnych stuleci opanowało więk-
          chór, czyli zespół ludzi – również w maskach – którzy wykonywali rodzaj    szość ziem; m.in. założyło Spartę
          powolnego tańca i do wtóru muzyki wygłaszali między poszczególnymi epi-    5   Epicharm z Syrakuz (ok. 540 p.n.e. – ok.
          zodami poetyckie teksty związane z akcją utworu.                           450 p.n.e.) – starożytny grecki komedio-
             Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w Atenach dwa i pół tysiąca lat temu. Jest   pisarz uważany za jednego z twórców
          pora wiosny, w gaju u stóp Akropolu, podówczas o wiele bujniejszym niż dziś,   komedii;  autor  krótkich  utworów  o  te-
                                                                                     matyce mitologicznej lub zaczerpniętej
          barwi się mnóstwo przeróżnych kwiatów. Liście drzew często roztrąca nad na-  z życia codziennego (np. Nadzieja, Bo-
          szymi głowami ptak. W dniach Wielkich Dionizjów odbywają się w tutejszym   gactwo)
          teatrze przez kilka dni, od rana do wieczora, spektakle, każdego dnia cztery
          przedstawienia. Idziemy więc ścieżką przez gaj do teatru, siadamy w którymś
          rzędzie ław. Nad nami jest błękitne niebo, blisko nas zieleń, a z jednej strony
          szara skała Akropolu. To, jakie widowisko przed nami roztoczy się w teatrze,
          zależy od tego, czy właśnie jest dzień tragedii czy dzień komedii.
             Powiedzmy najpierw o komedii. Powstał ten gatunek literacki z połącze-
          nia dwóch elementów. Jednym z nich były doryckie  tradycje żartów ludo-
                                                          4
          wych wesołków, z czasem całych scenek obyczajowych i mitologicznych, które
          miał doprowadzić do mistrzostwa Epicharm  z Syrakuz na Sycylii w V wieku
                                                  5
          przed Chrystusem. Ponoć już w początkach V wieku przeniesiono te tradycje   Epicharm z Syrakuz

                                                                                   55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62