Page 61 - polski 8 cz2
P. 61

5.   Powiedz, czym był teatr dla starożytnych Greków, a czym jest dla      Ciekawe!
              współczesnych Polaków, np. ósmoklasistów. Odpowiedz też na pytania.
                                                                                     Starożytni realizatorzy tragedii i kome-
              a)   Jak często bywasz widzem przedstawień teatralnych?                dii,  podobnie  jak współcześni,  stara-
              b)   Co stanowi ograniczenie twojego dostępu do teatru, jeśli bywasz tam   li się uatrakcyjnić widzom przedstawie-
                   rzadko?                                                           nia. Na scenie mogło się na przykład
              c)   Na jakie przedstawienia wybierasz się najchętniej?                pojawić jedno z greckich bóstw. Wyko-
                                                                                     rzystywano w tym celu urządzenie me-
          6.   Ustal, do jakiego typu tekstów kultury można zaliczyć tekst Zygmunta   chaniczne, dzięki któremu aktor w roli
              Kubiaka: do literatury pięknej, do literatury popularnonaukowej czy
              do publicystyki. Uzasadnij swój wybór, wskazując we fragmencie cechy   boga był spuszczany na scenę na li-
              wybranego typu literatury.                                             nach. Grecy nazywali to urządzenie the-
                                                                                     os apomechane, czyli „bóg z maszyny”.
              a)   Przypomnij definicje poszczególnych typów literatury.             Łacińskie tłumaczenie tego sformuło-
              b)   Określ cechy tekstu Kubiaka.                                      wania – deus ex machina – oznacza do
              c)   Sformułuj wniosek.
                                                                                     dziś rozwiązanie zagmatwanej intrygi
          7.   Wskaż na podstawie poznanego fragmentu tekstu oraz omówionego         w utworze przez zaskakujące wprowa-
              już utworu literackiego podobieństwa i różnice między literaturą piękną   dzenie nowego bohatera lub wątku, co
              a popularnonaukową. Możesz pracować w zespole. Swoje spostrzeżenia     może być odczuwalne przez odbiorcę
              zapisz w zeszycie.                                                     jako sztuczne.



                Tekst popularnonaukowy                  Tekst literacki

           przykład: Zygmunt Kubiak, fragment   przykład:
           Mitologii Greków i Rzymian                                                Streszczenie to przekształcenie
                                                                                     tekstu polegające na skróceniu go przy
                                       podobieństwa
                                                                                     zachowaniu jego zasadniczej myśli.
                                                                                     W streszczeniu tekstu literackiego,
                                                                                     np. opowiadania, skupiamy się
                                                                                     na określeniu tematyki i problematyki
                                                                                     utworu, przedstawiamy główne
                                                                                     wydarzenia, zachowując związek
                                          różnice                                    przyczynowo-skutkowy pomiędzy
                                                                                     nimi oraz ich chronologiczną
                                                                                     kolejność. Natomiast streszczając
                                                                                     tekst nieliteracki, określamy jego
                                                                                     temat, informujemy, co autor
                                                                                     o nim mówi i do jakich wniosków
                                                                                     dochodzi. Streszczenie powinno być
          8.   Napisz streszczenie tekstu Zygmunta Kubiaka według poniższej instrukcji.
                                                                                     obiektywne, krótkie, napisane prostym
              a)   Przeczytaj dokładnie wskazany tekst.                              i precyzyjnym językiem, logicznie
              b)   Odszukaj i zapisz słowa kluczowe, czyli takie, które dominują w tekście,   uporządkowane.
                   są w nim najważniejsze. Weź pod uwagę również ich synonimy.
              c)   Na podstawie wypisanych słów-kluczy ustal temat tekstu i jego     Pomoc
                   główną myśl.
              d)   Poszukaj w tekście sformułowań stanowiących uogólnienie i określ   tematem tekstu jest (są), tekst dotyczy,
                   stanowisko autora.                                                autor  podejmuje  problem,  skupia  się  /
              e)   Przeanalizuj kolejne części tekstu i zastanów się, jakie zagadnienia   koncentruje się na..., rozważa, prezentu-
                   podejmuje w nich autor (np. czy formułuje argumenty, podaje       je, podaje przykłady, powołuje się na...,
                   przykłady, wyjaśnia pojęcia, ocenia prezentowany materiał).       odwołuje się do..., dochodzi do wniosku /
              f)   Zredaguj streszczenie, korzystając ze słownictwa podanego         konkluzji, że…, z tekstu / rozważań autora
                   na marginesie.                                                    wynika, że…

                                                                                   59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66