Page 60 - polski 8 cz2
P. 60
1. Na podstawie tekstu opracujcie definicje komedii i tragedii. Przedstawcie
etymologię nazw dwóch podstawowych gatunków wystawianych
w greckich teatrach. Uzupełnijcie w zeszytach poniższą tabelę.
Tragedia Komedia
Pochodzenie terminu:
Podejmowane tematy:
Obecnie słowa tego używa
się także w znaczeniu:
Przykład znanego dzieła:
Arnold Böcklin (czyt. beklin),
Muza Talia, 1893 2. Porównajcie własne definicje tragedii i komedii z terminami zamieszczonymi
w słowniku terminów literackich. Wskażcie podobieństwa i różnice.
3. Powiedz, jak Grecy obchodzili Wielkie Dionizje.
Opisz główną bohaterkę obrazu, zwra- a) Zastanów się, w jaki sposób starożytne zwyczaje zaspokajały
cając uwagę na towarzyszące jej przed- odwieczne pragnienie zabawy.
mioty. Przeczytaj ciekawostkę i powiedz, b) Dlaczego wystawiano zarówno komedie, jak i tragedie?
czy malarz przedstawił muzę Talię zgod- c) Jaką tematykę podejmowali greccy tragediopisarze? Zacytuj
nie z jej tradycyjnym wyobrażeniem. odpowiedni fragment tekstu Zygmunta Kubiaka.
4. Poniżej przedstawiono schemat teatru greckiego. Wskaż na nim
wymienione w tekście elementy.
Ciekawe!
W mitologii greckiej różnymi dziedzinami
sztuki opiekowały się Muzy – dziewięć to-
warzyszek boga Apolla, patrona artystów.
Muzą komedii była Talia (przedstawiana
z maską komiczną i wieńcem z bluszczu),
a tragedii – Melpomena (przedstawiana
z maską tragiczną i wieńcem z winorośli).
58