Page 80 - polski 8 cz2
P. 80

biegłość w zawodzie, zespół umiejętności – realizuje się dzisiaj w rozmaitych
                                            odmianach. Wszystkie mają jednak w tradycji europejskiej wspólne źródło:
                                            obrzędy kultowe w starożytnej Grecji, gdzie aktorstwo cieszyło się powszech-
                                            ną akceptacją. W starożytnym Rzymie sztuka aktorska uległa zdegradowaniu
                                            (aktorami byli niewolnicy). [...]
                                               Pogarda dla zawodu aktorskiego przetrwała wieki. Wzrost pozycji spo-
                                            łecznej  aktorów  nastąpił  w  wieku  XVI  (wtedy  też  we  Włoszech  na  scenie
                                            pojawiły się kobiety, dotąd występujące sporadycznie). Mimo to jeszcze Mo-
                                                  3
        3   Molier (1622–1673) – najwybitniejszy ko-  lierowi  odmówiono pogrzebu kościelnego (1673 r.). W czasach nowożytnych
        mediopisarz francuski (autor m.in. Świę-  zarówno pozycja aktora, jak i jego sztuka ustaliły swój zawodowy charakter
        toszka i Skąpca), a także aktor i dyrektor   i zyskały na znaczeniu. W wieku XIX sztuka aktorska otoczona została po-
        teatru
                                            wszechnym zainteresowaniem i podziwem, co wyraziło się w zjawisku gwiaz-
                                                                                      4
        4   Helena Modrzejewska (1840–1909) –   dorstwa (w Polsce np. Helena Modrzejewska ). Stopniowo rozszerzał się też
        uznawana za największą polską aktor-  pogląd uznający aktora za samodzielnego twórcę (a nie odtwórcę literatury).
        kę XIX w.; występowała także w Stanach   W wieku XX sztuka aktorska umocniła swoją pozycję społeczną, rozszerzyła
        Zjednoczonych; zagrała ok. 260 ról
                                            zasięg oddziaływania o środki masowego rozpowszechniania (film, telewizja,
                                            wideo, także radio). Gwiazdę, która budziła uwielbienie, zastąpił idol – ktoś,
                                            kogo widz podziwia i naśladuje także jako wzór osobowy w życiu prywatnym.
                                            [...] W dziejach sztuki aktorskiej zaznaczyły się dwie podstawowe odmiany
                                            tworzenia postaci scenicznej: 1. zachowania scenicznego wywodzącego się
                                                                                  5
        5   zrytualizowany – tu: polegający na   z obrzędów kultowych, zrytualizowanego ; 2. zachowania czerpiącego wzory
        używaniu ustalonych i powtarzalnych   bezpośrednio z życia. [...] Nowy rozdział w dziejach sztuki aktorskiej otwo-
        w danej sytuacji środków wyrazu     rzył Konstanty Stanisławski , wprowadzając psychologiczną analizę roli (tzw.
                                                                     6
        6   Konstanty Stanisławski (1863–1938) –   przeżywanie). [...]
        rosyjski aktor, reżyser i teoretyk teatru;
        słynna „metoda Stanisławskiego” to styl                                                      Barbara Osterloff
        gry aktorskiej polegający na dokładnej
        analizie psychiki granej postaci oraz na   Reżyser  –  osoba  wykonująca  ogół  czynności  związanych  z  przygotowa-
        autentycznym (realistycznym) przeży-  niem przedstawienia, posiadająca odpowiednie wykształcenie, umiejętności,
        waniu jej stanów wewnętrznych       wiedzę i talent; autor przedstawienia. Reżyser może być stały (etatowy) lub
                                            gościnny (zaproszony przez dyrekcję teatru do realizacji konkretnej sztuki).
                                            Reżyser wybiera sztukę do grania (lub przyjmuje propozycję teatru), przygo-
                                                                                                    7
        7   scenograf – osoba odpowiadająca za   towuje egzemplarz, dobiera współpracowników (scenografa , kompozytora)
        przygotowanie plastycznej oprawy wi-  i ustala z dyrekcją obsadę. Opracowuje koncepcję przedstawienia i stara się ją
        dowiska lub filmu (dekoracje, kostiumy   zrealizować w czasie prób z aktorami. Do pomocy ma kierownika literackie-
        i rekwizyty, a nawet oświetlenie)
                                            go, asystenta oraz inne osoby pracujące w teatrze. Funkcja reżysera istniała
                                            w teatrze od samych jego początków, choć jej nazwa i zakres działań były róż-
                                            ne w różnych epokach. W teatrze starożytnej Grecji twórcą przedstawienia
                                            (i aktorem) był sam autor; jako ten, który uczy i instruuje, zwany był didaska-
                                            losem. [...] W starożytnym Rzymie w funkcji reżysera występował przedsię-
                                            biorca teatralny. Z późnego średniowiecza zachowała się miniatura, na któ-
                                            rej  wyraźnie  widać  reżysera  z  egzemplarzem  sztuki  i  pałeczką-wskazówką
                                                                                                8
        8   Jean Buchet – czyt. żan busze   w ręku. Pierwszy znany z nazwiska reżyser, Jean Buchet  (XV w.), zwany był
                                            „mistrzem gry”, a w dawnej Polsce określano kierownika przedstawienia jako

                                       78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85