Page 79 - polski 8 cz2
P. 79
6.4 W teatrze oni są konieczni (styl hasła encyklopedycznego,
słownictwo specjalistyczne, mowa ciała, elipsa w zdaniu)
Podejmij temat
Obejrzyj zdjęcie i powiedz, co, według
ciebie, robi Andrzej Wajda? Jaka jest Reżyser Andrzej Wajda podczas realizacji filmowej adaptacji epopei Adama
jego rola w powstającym filmie? Mickiewicza Pan Tadeusz
z Porozmawiajcie o współczesnych aktorach i reżyserach.
a) Wymieńcie swoich ulubionych aktorów i reżyserów.
b) Czyje nazwisko było wam łatwiej wskazać: aktora czy reżysera?
Kto jest bardziej znany wśród widzów?
c) Którzy aktorzy i reżyserzy mają szansę na szeroką popularność –
teatralni czy filmowi? Uzasadnijcie swoje opinie odpowiednimi
argumentami.
z Aktorzy i reżyser mają zazwyczaj największy wpływ na powstające
widowisko. O historii i specyfice tych zawodów informują przedstawione
poniżej hasła, pochodzące z Leksykonu teatralnego. Podczas czytania
zapamiętaj najważniejsze aspekty pracy opisanych artystów.
Aktorska sztuka – dziedzina sztuki widowiskowej; w teatrze polega na two-
rzeniu postaci scenicznej działającej wobec widzów. Aktor tworzy ją najczę-
ściej na podstawie gotowego tekstu, ale nie dzieje się tak zawsze (inaczej jest 1 commedia dell’arte – czyt. komedia
w commedia dell’arte i w teatrze pantomimy ). Aktor dla odegrania roli delarte; powstałe w XVI w. we Włoszech
2
1
może posłużyć się mimiką, gestem, ruchem, ponadto charakteryzacją i ko- widowisko sceniczne, w którym aktorzy
układają tekst (improwizują) na podsta-
stiumem. Podobnie postępuje, grając w filmie lub w telewizji, gdzie jednak wie schematycznego scenariusza
staje w obliczu wymagań odrębnych, dyktowanych specyfiką tych dyscyplin
2 pantomima – widowisko sceniczne,
widowiskowych, związaną z pośrednictwem techniki (aktor gra do „oka” ka- w którym aktorzy (zwani mimami) nie
mery, która zastępuje widza; montaż obrazu rozstrzyga o kształcie ostatecz- używają głosu, przekazując treść jedy-
nym roli). Sztuka aktorska, pojmowana jako twórczość artystyczna i zarazem nie za pomocą gestów, mimiki i ruchu
77