Page 172 - wos 8
P. 172

Proces legislacyjny                                                                                       4. Prezydent

                                                                                                                                    Prezydent ma trzy konstytucyjne możliwości odniesie-
                          Najważniejszą funkcją władzy ustawodawczej w Polsce, czyli Sejmu i Senatu,                                nia się do uchwalonej ustawy. Może zgłosić wobec niej
                          jest stanowienie prawa. Aktami prawnymi uchwalanymi przez te organy są ustawy.                            weto, czyli zwrócić ją Sejmowi do ponownego rozpa-
                          Etapy ich powstawania nazywamy procesem legislacyjnym od łacińskiego słowa                                trzenia. Ustawa, aby była podpisana, musi być wówczas
                          legis oznaczającego prawo. Tworzenie ustaw, określane jako procedowanie,                                  jeszcze raz uchwalona, lecz tym razem do jej przyjęcia
                          jest działaniem wieloetapowym, chodzi bowiem o to, aby nowe prawo było                                    wymagana jest większość kwalifikowana – 3/5 głosów
                          dopracowane i skuteczne.                                                                                  (jeśli ustawa nie uzyska wymaganej większości, upada).
                                                                                                                                    Prezydent może także skierować ustawę do Trybunału
        1.  Inicjatywa ustawodawcza                                                                                                 Konstytucyjnego z wnioskiem o sprawdzenie jej zgod-
        Inicjatywę ustawodawczą, czyli prawo do składania projektu ustawy, mają:                                                    ności z Konstytucją (jeżeli Trybunał wyrazi na ten temat
                                                                                                                                    negatywną  opinię,  ustawa upada). Prezydent może     Podpisanie ustawy przez prezydenta kończy prace związane
                                                                                                                                    wreszcie  podpisać  ustawę bez zastrzeżeń i zarządzić   z procesem legislacyjnym.
                                                                                                                                    jej ogłoszenie.


                                                                                                                                    5. Publikacja ustawy w Dzienniku Ustaw RP
        •   100 tys. obywateli     •   posłowie (przynajmniej 15)   • Senat     •  Prezydent RP  •  Rada Ministrów
           (tzw. inicjatywa ludowa)  lub komisje sejmowe                                                                            Podpisana przez prezydenta ustawa jest publikowana
                                                                                                                                    w Dzienniku Ustaw RP i wchodzi w życie po upływie
        2. Sejm                                                                                                                     tzw. vacatio (czyt. wakatio) legis (okres między publi-
        Projekt ustawy jest rozpatrywany w odpowiedniej ko-                                                                         kacją ustawy a jej wejściem w życie). Staje się wów-
        misji sejmowej, a także na posiedzeniach plenarnych                                                                         czas obowiązującym w Polsce prawem.                   Internetowa strona Dziennika Ustaw RP zawiera archiwum
        Sejmu, w trakcie trzech czytań, czyli określonych eta-                                                                                                                            aktów prawnych od 1918 r., począwszy od dekretów
        pów procedowania. W tym czasie posłowie mogą                                                                                                                                      Tymczasowego Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego.
        zgłaszać poprawki do projektu, a także wnioskować
        o jego odrzucenie. Po trzecim czytaniu następuje gło-
        sowanie nad projektem. Do jego przyjęcia wymagana                                                                             Głosowania w Sejmie
        jest zwykła większość głosów. Uzyskanie wymaganej                                                                             Aby głosowanie w Sejmie w ogóle mogło się odbyć,
        większości umożliwia dalsze prace nad ustawą w Se-    Głosowanie nad projektem ustawy w Sejmie odbywa się                     niezbędne jest tzw. kworum, czyli udział w głosowa-
                                                              w sposób jawny, poprzez podniesienie ręki i naciśnięcie
        nacie. W przeciwnym wypadku projekt ustawy upada.     odpowiedniego przycisku.                                                niu przynajmniej połowy ustawowej liczby posłów
                                                                                                                                      (230). Uzyskanie odpowiedniej liczby głosów pod-
        3. Senat                                                                                                                      czas głosowania jest  z kolei  niezbędne  do podję-
        Po zaopiniowaniu ustawy przez właściwą komisję se-                                                                            cia dalszych działań nad ustawą. Na danym etapie
        nacką, senatorowie w drodze głosowania podejmują                                                                              prac Sejmu wymagana jest:
        decyzję o jej dalszym losie. Izba wyższa może uchwalić                                                                              większość zwykła – więcej głosów „za”
        wniosek o odrzucenie ustawy w całości lub wprowadzić                                                                              niż „przeciw” bez uwzględniania głosów
        do niej swoje poprawki. W takim przypadku ustawa                                                                                  „wstrzymujących się”,                           Zadanie
        wraca do Sejmu. Posłowie mogą uchylić decyzję Sena-                                                                                 większość bezwzględna – więcej głosów „za”    Przeanalizuj wyniki głosowania nad ustawą ukazane na elek-
                                                                                                                                                                                          tronicznej tablicy sejmowej i odpowiedz na pytania:
        tu bezwzględną większością głosów i nadać jej dalszy                                                                              niż głosów „przeciw” i „wstrzymujących się”     a)   Czy uzyskana w głosowaniu większość pozwoliłaby
        bieg (brak bezwzględnej większości powoduje koniecz-                                                                              liczonych razem,                                   na odrzucenie weta prezydenckiego?
        ność przyjęcia poprawek senackich lub upadek usta-                                                                                  większość kwalifikowana 3/5 głosów –          b)   Ile głosów zabrakłoby do ewentualnego odrzucenia
                                                                                                                                                                                             poprawek senackich?
        wy). Senatorowie mogą także przyjąć ustawę bez za-                                                                                liczba głosów „za” musi być większa niż 3/5     c)   Czy w głosowaniu w Sejmie po trzecim czytaniu ustawa
        strzeżeń. Po decyzji Senatu lub ponownym głosowaniu   Senat ma 30 dni na podjęcie pracy nad ustawą. Jeśli tego nie                głosujących posłów.                                zostałaby przyjęta?
        w Sejmie ustawa przekazywana jest Prezydentowi RP.    zrobi, ustawa uważana jest za przyjętą bez zastrzeżeń.

                                      170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177