Page 177 - wos 8
P. 177

Są trzy konstytucyjne możliwości (trzy kroki) powołania Rady Ministrów.   Wotum zaufania – podjęta
          Z reguły bywa tak, że do wyłonienia i zaprzysiężenia nowego rządu wystarczy   w specjalnym głosowaniu uchwała
          krok pierwszy.                                                             parlamentu (w polskim przypadku
                                                                                     – Sejmu), wyrażająca aprobatę dla
                                                                                     składu rządu i jego planowanych

           1. Prezydent desygnuje,   2. W tym przypadku    3. Inicjatywa ponownie    działań.
           czyli wskazuje, kandydata   inicjatywa          wraca do prezydenta,
           na premiera. Wyznaczony   wyboru premiera       który powołuje            Exposé (czyt. ekspoze) – przemówienie
           kandydat kompletuje       i wskazanych przez    premiera i Radę           programowe przedstawiane przez
           skład rządu, który zostaje   niego ministrów    Ministrów – jednak
           powołany i zaprzysiężony   należy do Sejmu.     tym razem sejmowe         premiera rządu na forum Sejmu; po
           przez prezydenta.         Izba niższa wybiera   wotum zaufania dla        wygłoszeniu exposé odbywa się
           Następnie premier ubiega   skład Rady Ministrów   rządu wyrażane jest     głosowanie nad wotum zaufania.
           się w Sejmie o wotum      bezwzględną           zwykłą większością
           zaufania, czyli zgodę     większością           głosów. Gdy Sejm nie
           niższej izby parlamentu na   głosów, a następnie   poprze powołanego
           działanie, wygłaszając tzw.   prezydent powołuje   rządu, prezydent musi
           exposé, czyli przemówienie   rząd i odbiera od jego   skrócić kadencję Sejmu
           programowe. Sejm udziela   członków przysięgę.   i rozpisać nowe wybory.
           rządowi wotum zaufania    Jeżeli również ta     Można bowiem
           bezwzględną większością   próba zakończy się    przyjąć, że Sejm nie
           głosów. Jeżeli Sejm nie   brakiem aprobaty      gwarantuje stabilnego
           zaaprobuje rządu, należy   Sejmu, zachodzi      działania państwa.
           skorzystać z drugiej      konieczność podjęcia
           konstytucyjnej możliwości.  kroku trzeciego.






            Uzyskanie akceptacji Sejmu w przypadku każdej z trzech możliwości, umożliwia
                       nowo powołanej Radzie Ministrów rozpoczęcie pracy.



          Kompetencje rządu

          Do ważniejszych zadań gabinetu, dotyczących polityki wewnętrznej i zewnętrz-
          nej państwa, należy:
          •  wydawanie rozporządzeń zapewniających wykonywanie ustaw,
          •  przyjmowanie projektu budżetu państwa oraz kierowanie jego właści-
             wym wykonaniem,
          •  zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego państwa pol-
             skiego,
          •  negocjowanie i zawieranie umów międzynarodowych,
          •  koordynowanie i kontrolowanie prac administracji rządowej.
             Najważniejszą rolę w rządzie odgrywa niewątpliwie Prezes Rady Mini-
          strów, którego obecną pozycję ustrojową można przyrównać do silnej pozycji
          kanclerza Niemiec czy premiera Wielkiej Brytanii. Do jego głównych zadań   Korpus służby cywilnej – ogół
                                                                                     urzędników pracujących w celu
          zaliczymy: kształtowanie struktury i składu personalnego rządu, kontrolo-  zapewnienia rzetelnego, bezstronnego
          wanie  ministrów  i  kierowanie  pracami  rządu,  sprawowanie  nadzoru  nad   i politycznie neutralnego wykonywania
          samorządem  terytorialnym  oraz  zwierzchnictwo  nad  korpusem  służby     zadań państwa w urzędach
          cywilnej (korpusem apartyjnych urzędników państwowych, zapewniają-         administracji rządowej.
          cych stałe funkcjonowanie administracji rządowej bez względu na wstrząsy   Apartyjny – niezwiązany z partią
          polityczne i zmiany rządów).                                               polityczną.

                                                                                   175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182