Page 177 - wos 8
P. 177
Są trzy konstytucyjne możliwości (trzy kroki) powołania Rady Ministrów. Wotum zaufania – podjęta
Z reguły bywa tak, że do wyłonienia i zaprzysiężenia nowego rządu wystarczy w specjalnym głosowaniu uchwała
krok pierwszy. parlamentu (w polskim przypadku
– Sejmu), wyrażająca aprobatę dla
składu rządu i jego planowanych
1. Prezydent desygnuje, 2. W tym przypadku 3. Inicjatywa ponownie działań.
czyli wskazuje, kandydata inicjatywa wraca do prezydenta,
na premiera. Wyznaczony wyboru premiera który powołuje Exposé (czyt. ekspoze) – przemówienie
kandydat kompletuje i wskazanych przez premiera i Radę programowe przedstawiane przez
skład rządu, który zostaje niego ministrów Ministrów – jednak
powołany i zaprzysiężony należy do Sejmu. tym razem sejmowe premiera rządu na forum Sejmu; po
przez prezydenta. Izba niższa wybiera wotum zaufania dla wygłoszeniu exposé odbywa się
Następnie premier ubiega skład Rady Ministrów rządu wyrażane jest głosowanie nad wotum zaufania.
się w Sejmie o wotum bezwzględną zwykłą większością
zaufania, czyli zgodę większością głosów. Gdy Sejm nie
niższej izby parlamentu na głosów, a następnie poprze powołanego
działanie, wygłaszając tzw. prezydent powołuje rządu, prezydent musi
exposé, czyli przemówienie rząd i odbiera od jego skrócić kadencję Sejmu
programowe. Sejm udziela członków przysięgę. i rozpisać nowe wybory.
rządowi wotum zaufania Jeżeli również ta Można bowiem
bezwzględną większością próba zakończy się przyjąć, że Sejm nie
głosów. Jeżeli Sejm nie brakiem aprobaty gwarantuje stabilnego
zaaprobuje rządu, należy Sejmu, zachodzi działania państwa.
skorzystać z drugiej konieczność podjęcia
konstytucyjnej możliwości. kroku trzeciego.
Uzyskanie akceptacji Sejmu w przypadku każdej z trzech możliwości, umożliwia
nowo powołanej Radzie Ministrów rozpoczęcie pracy.
Kompetencje rządu
Do ważniejszych zadań gabinetu, dotyczących polityki wewnętrznej i zewnętrz-
nej państwa, należy:
• wydawanie rozporządzeń zapewniających wykonywanie ustaw,
• przyjmowanie projektu budżetu państwa oraz kierowanie jego właści-
wym wykonaniem,
• zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego państwa pol-
skiego,
• negocjowanie i zawieranie umów międzynarodowych,
• koordynowanie i kontrolowanie prac administracji rządowej.
Najważniejszą rolę w rządzie odgrywa niewątpliwie Prezes Rady Mini-
strów, którego obecną pozycję ustrojową można przyrównać do silnej pozycji
kanclerza Niemiec czy premiera Wielkiej Brytanii. Do jego głównych zadań Korpus służby cywilnej – ogół
urzędników pracujących w celu
zaliczymy: kształtowanie struktury i składu personalnego rządu, kontrolo- zapewnienia rzetelnego, bezstronnego
wanie ministrów i kierowanie pracami rządu, sprawowanie nadzoru nad i politycznie neutralnego wykonywania
samorządem terytorialnym oraz zwierzchnictwo nad korpusem służby zadań państwa w urzędach
cywilnej (korpusem apartyjnych urzędników państwowych, zapewniają- administracji rządowej.
cych stałe funkcjonowanie administracji rządowej bez względu na wstrząsy Apartyjny – niezwiązany z partią
polityczne i zmiany rządów). polityczną.
175