Page 173 - wos 8
P. 173

Proces legislacyjny  4. Prezydent

          Prezydent ma trzy konstytucyjne możliwości odniesie-
 Najważniejszą funkcją władzy ustawodawczej w Polsce, czyli Sejmu i Senatu,   nia się do uchwalonej ustawy. Może zgłosić wobec niej
 jest stanowienie prawa. Aktami prawnymi uchwalanymi przez te organy są ustawy.   weto, czyli zwrócić ją Sejmowi do ponownego rozpa-
 Etapy ich powstawania nazywamy procesem legislacyjnym od łacińskiego słowa   trzenia. Ustawa, aby była podpisana, musi być wówczas
 legis oznaczającego prawo. Tworzenie ustaw, określane jako procedowanie,   jeszcze raz uchwalona, lecz tym razem do jej przyjęcia
 jest działaniem wieloetapowym, chodzi bowiem o to, aby nowe prawo było   wymagana jest większość kwalifikowana – 3/5 głosów
 dopracowane i skuteczne.  (jeśli ustawa nie uzyska wymaganej większości, upada).
          Prezydent może także skierować ustawę do Trybunału
 1.  Inicjatywa ustawodawcza  Konstytucyjnego z wnioskiem o sprawdzenie jej zgod-
 Inicjatywę ustawodawczą, czyli prawo do składania projektu ustawy, mają:  ności z Konstytucją (jeżeli Trybunał wyrazi na ten temat
          negatywną  opinię,  ustawa upada). Prezydent może      Podpisanie ustawy przez prezydenta kończy prace związane
          wreszcie  podpisać  ustawę bez zastrzeżeń i zarządzić   z procesem legislacyjnym.
          jej ogłoszenie.


          5. Publikacja ustawy w Dzienniku Ustaw RP
 •   100 tys. obywateli   •   posłowie (przynajmniej 15)   • Senat  •  Prezydent RP  •  Rada Ministrów
 (tzw. inicjatywa ludowa)  lub komisje sejmowe  Podpisana przez prezydenta ustawa jest publikowana
          w Dzienniku Ustaw RP i wchodzi w życie po upływie
 2. Sejm  tzw. vacatio (czyt. wakatio) legis (okres między publi-
 Projekt ustawy jest rozpatrywany w odpowiedniej ko-  kacją ustawy a jej wejściem w życie). Staje się wów-
 misji sejmowej, a także na posiedzeniach plenarnych   czas obowiązującym w Polsce prawem.  Internetowa strona Dziennika Ustaw RP zawiera archiwum
 Sejmu, w trakcie trzech czytań, czyli określonych eta-          aktów prawnych od 1918 r., począwszy od dekretów
 pów procedowania. W tym czasie posłowie mogą                    Tymczasowego Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego.
 zgłaszać poprawki do projektu, a także wnioskować
 o jego odrzucenie. Po trzecim czytaniu następuje gło-
 sowanie nad projektem. Do jego przyjęcia wymagana   Głosowania w Sejmie
 jest zwykła większość głosów. Uzyskanie wymaganej   Aby głosowanie w Sejmie w ogóle mogło się odbyć,
 większości umożliwia dalsze prace nad ustawą w Se-  Głosowanie nad projektem ustawy w Sejmie odbywa się   niezbędne jest tzw. kworum, czyli udział w głosowa-
 w sposób jawny, poprzez podniesienie ręki i naciśnięcie
 nacie. W przeciwnym wypadku projekt ustawy upada.  odpowiedniego przycisku.  niu przynajmniej połowy ustawowej liczby posłów
            (230). Uzyskanie odpowiedniej liczby głosów pod-
 3. Senat   czas głosowania jest  z kolei  niezbędne  do podję-
 Po zaopiniowaniu ustawy przez właściwą komisję se-  cia dalszych działań nad ustawą. Na danym etapie
 nacką, senatorowie w drodze głosowania podejmują   prac Sejmu wymagana jest:
 decyzję o jej dalszym losie. Izba wyższa może uchwalić        większość zwykła – więcej głosów „za”
 wniosek o odrzucenie ustawy w całości lub wprowadzić   niż „przeciw” bez uwzględniania głosów
 do niej swoje poprawki. W takim przypadku ustawa   „wstrzymujących się”,  Zadanie
 wraca do Sejmu. Posłowie mogą uchylić decyzję Sena-       większość bezwzględna – więcej głosów „za”   Przeanalizuj wyniki głosowania nad ustawą ukazane na elek-
                                                                tronicznej tablicy sejmowej i odpowiedz na pytania:
 tu bezwzględną większością głosów i nadać jej dalszy   niż głosów „przeciw” i „wstrzymujących się”   a)   Czy uzyskana w głosowaniu większość pozwoliłaby
 bieg (brak bezwzględnej większości powoduje koniecz-  liczonych razem,  na odrzucenie weta prezydenckiego?
 ność przyjęcia poprawek senackich lub upadek usta-       większość kwalifikowana 3/5 głosów –   b)   Ile głosów zabrakłoby do ewentualnego odrzucenia
                                                                   poprawek senackich?
 wy). Senatorowie mogą także przyjąć ustawę bez za-  liczba głosów „za” musi być większa niż 3/5   c)   Czy w głosowaniu w Sejmie po trzecim czytaniu ustawa
 strzeżeń. Po decyzji Senatu lub ponownym głosowaniu   Senat ma 30 dni na podjęcie pracy nad ustawą. Jeśli tego nie   głosujących posłów.  zostałaby przyjęta?
 w Sejmie ustawa przekazywana jest Prezydentowi RP.  zrobi, ustawa uważana jest za przyjętą bez zastrzeżeń.

                                                                                   171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178