Page 169 - wos 8
P. 169

Koniec kadencji Sejmu zawsze powoduje zakończenie kadencji Senatu.      Ciekawe!
             Sejm składa się z 460 posłów, natomiast Senat liczy 100 senatorów. Aby   Do 2018 r. Sejm dwukrotnie wykorzy-
          zostać parlamentarzystą w Polsce, trzeba mieć ukończone 21 lat w przypad-  stał swoje uprawnienia ustrojodawcze,
          ku posła i 30 lat w przypadku senatora. Ponadto kandydat musi być obywa-   nowelizując Konstytucję RP. Pierwsza
          telem Polski, mieć pełnię praw wyborczych oraz nie może być osobą skazaną   poprawka (z 2006 r.) dotyczyła możli-
          na karę pozbawienia wolności za przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane   wości ekstradycji obywatela polskiego
                                                                                     (art.  55.),  druga  zaś  (z  2009  r.)  wprowa-
          z oskarżenia publicznego. Nie można kandydować jednocześnie do Sejmu       dziła przepis określający, że wybraną do
          i Senatu.                                                                  Sejmu lub Senatu nie może być osoba
                                                                                     skazana prawomocnym wyrokiem na
          Struktura i działanie parlamentu                                           karę pozbawienia wolności za prze-
          Praca parlamentarzystów w Sejmie i Senacie kojarzy się przede wszystkim    stępstwo umyślne ścigane z oskarżenia
                                                                                     publicznego (art. 99. ust. 3.).
          z posiedzeniami plenarnymi, na których odbywają się czytania projek-
          tów ustaw, dyskusje, obrady i głosowania decydujące o kształcie nowego pra-
          wa w państwie. W ramach izb parlamentarnych działa także szereg organów
          wewnętrznych, które umożliwiają sprawne i właściwe działanie Sejmu i Se-   Posiedzenie plenarne – obrady
          natu. Organy wewnętrzne obu izb są analogiczne. Najważniejsze z nich to:   odbywające się w pełnym składzie
          •  Marszałek – stoi na czele izby, reprezentuje ją oraz przewodniczy jej   danego organu władzy.
             obradom. Marszałek Sejmu w szczególnych sytuacjach przewidzianych
             przez Konstytucję RP zastępuje Prezydenta (np. w przypadku śmierci gło-
             wy państwa). Gdy Marszałek Sejmu z różnych względów nie może zastę-     Ciekawe!
             pować Prezydenta, czyni to Marszałek Senatu. Marszałkowie i wicemar-    Sejm RP nazywany jest także izbą niż-
             szałkowie obu izb są wybierani z grona posłów (senatorów) na pierwszym   szą, natomiast Senat RP – izbą wyższą.
             posiedzeniu nowo wybranego Sejmu (Senatu),                              Nazwy te mają związek z początkami
                                                                                     polskiego parlamentaryzmu, kiedy to
          •  Prezydium – składa się z marszałków i wicemarszałków. Głównym za-       Senat, wywodzący się z rady królew-
             daniem tego organu jest ustalanie planu pracy danej izby parlamentu –   skiej, miał przewagę nad izbą poselską
             Sejmu bądź Senatu,                                                      – reprezentantem całej szlachty, z której
          •  Konwent Seniorów – składa się z marszałka, wicemarszałków i przed-      wywodzi się obecny Sejm. Dziś większe
             stawicieli klubów parlamentarnych. Organ ten ma jedynie funkcje opinio-  kompetencje ma Sejm.
             dawcze i doradcze w kwestiach dotyczących prac danej izby,
          •  komisje sejmowe (senackie) – wyspecjalizowane organy wewnętrzne
             danej izby, zajmujące się rozpatrywaniem i przygotowaniem spraw stano-
             wiących przedmiot obrad Sejmu (Senatu) – przede wszystkim ustawami
             i projektami ustaw. Wyróżniamy dwa rodzaje komisji: stałe – pracujące
             w danej dziedzinie przez całą kadencję (np. Komisja Zdrowia, Komisja
             Finansów Publicznych), oraz nadzwyczajne – powoływane do rozpa-
             trzenia  konkretnego  problemu.  Przykładem  komisji  nadzwyczajnej  jest
             sejmowa  komisja  śledcza,  mająca  na  celu  ustalenie,  czy  w  jakiejś   Sejmowa komisja śledcza ma
             sprawie organy państwa działały prawidłowo i zgodnie z prawem.          prawo do przesłuchiwania
             Posłowie i senatorowie reprezentujący daną opcję polityczną zrzeszają się   świadków w prowadzonej
          także w kluby i koła sejmowe, senackie lub parlamentarne. Koła to niewiel-  sprawie. Sprawozdanie
          kie zrzeszenia parlamentarzystów (minimum 3 członków), natomiast kluby,    z prac komisji może skutkować
                                                                                     pociągnięciem wskazanych
          liczące więcej członków  (co najmniej 15) i przez to mające szerszy  zakres   w nim osób do odpowiedzialności
          uprawnień, odgrywają bardzo ważną rolę w procesie uchwalania ustaw.        przed Trybunałem Stanu.

                                                                                   167
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174