Page 169 - wos 8
P. 169
Koniec kadencji Sejmu zawsze powoduje zakończenie kadencji Senatu. Ciekawe!
Sejm składa się z 460 posłów, natomiast Senat liczy 100 senatorów. Aby Do 2018 r. Sejm dwukrotnie wykorzy-
zostać parlamentarzystą w Polsce, trzeba mieć ukończone 21 lat w przypad- stał swoje uprawnienia ustrojodawcze,
ku posła i 30 lat w przypadku senatora. Ponadto kandydat musi być obywa- nowelizując Konstytucję RP. Pierwsza
telem Polski, mieć pełnię praw wyborczych oraz nie może być osobą skazaną poprawka (z 2006 r.) dotyczyła możli-
na karę pozbawienia wolności za przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane wości ekstradycji obywatela polskiego
(art. 55.), druga zaś (z 2009 r.) wprowa-
z oskarżenia publicznego. Nie można kandydować jednocześnie do Sejmu dziła przepis określający, że wybraną do
i Senatu. Sejmu lub Senatu nie może być osoba
skazana prawomocnym wyrokiem na
Struktura i działanie parlamentu karę pozbawienia wolności za prze-
Praca parlamentarzystów w Sejmie i Senacie kojarzy się przede wszystkim stępstwo umyślne ścigane z oskarżenia
publicznego (art. 99. ust. 3.).
z posiedzeniami plenarnymi, na których odbywają się czytania projek-
tów ustaw, dyskusje, obrady i głosowania decydujące o kształcie nowego pra-
wa w państwie. W ramach izb parlamentarnych działa także szereg organów
wewnętrznych, które umożliwiają sprawne i właściwe działanie Sejmu i Se- Posiedzenie plenarne – obrady
natu. Organy wewnętrzne obu izb są analogiczne. Najważniejsze z nich to: odbywające się w pełnym składzie
• Marszałek – stoi na czele izby, reprezentuje ją oraz przewodniczy jej danego organu władzy.
obradom. Marszałek Sejmu w szczególnych sytuacjach przewidzianych
przez Konstytucję RP zastępuje Prezydenta (np. w przypadku śmierci gło-
wy państwa). Gdy Marszałek Sejmu z różnych względów nie może zastę- Ciekawe!
pować Prezydenta, czyni to Marszałek Senatu. Marszałkowie i wicemar- Sejm RP nazywany jest także izbą niż-
szałkowie obu izb są wybierani z grona posłów (senatorów) na pierwszym szą, natomiast Senat RP – izbą wyższą.
posiedzeniu nowo wybranego Sejmu (Senatu), Nazwy te mają związek z początkami
polskiego parlamentaryzmu, kiedy to
• Prezydium – składa się z marszałków i wicemarszałków. Głównym za- Senat, wywodzący się z rady królew-
daniem tego organu jest ustalanie planu pracy danej izby parlamentu – skiej, miał przewagę nad izbą poselską
Sejmu bądź Senatu, – reprezentantem całej szlachty, z której
• Konwent Seniorów – składa się z marszałka, wicemarszałków i przed- wywodzi się obecny Sejm. Dziś większe
stawicieli klubów parlamentarnych. Organ ten ma jedynie funkcje opinio- kompetencje ma Sejm.
dawcze i doradcze w kwestiach dotyczących prac danej izby,
• komisje sejmowe (senackie) – wyspecjalizowane organy wewnętrzne
danej izby, zajmujące się rozpatrywaniem i przygotowaniem spraw stano-
wiących przedmiot obrad Sejmu (Senatu) – przede wszystkim ustawami
i projektami ustaw. Wyróżniamy dwa rodzaje komisji: stałe – pracujące
w danej dziedzinie przez całą kadencję (np. Komisja Zdrowia, Komisja
Finansów Publicznych), oraz nadzwyczajne – powoływane do rozpa-
trzenia konkretnego problemu. Przykładem komisji nadzwyczajnej jest
sejmowa komisja śledcza, mająca na celu ustalenie, czy w jakiejś Sejmowa komisja śledcza ma
sprawie organy państwa działały prawidłowo i zgodnie z prawem. prawo do przesłuchiwania
Posłowie i senatorowie reprezentujący daną opcję polityczną zrzeszają się świadków w prowadzonej
także w kluby i koła sejmowe, senackie lub parlamentarne. Koła to niewiel- sprawie. Sprawozdanie
kie zrzeszenia parlamentarzystów (minimum 3 członków), natomiast kluby, z prac komisji może skutkować
pociągnięciem wskazanych
liczące więcej członków (co najmniej 15) i przez to mające szerszy zakres w nim osób do odpowiedzialności
uprawnień, odgrywają bardzo ważną rolę w procesie uchwalania ustaw. przed Trybunałem Stanu.
167