Page 170 - wos 8
P. 170
Więcej na temat
Zgromadzenie Narodowe
W przypadkach określonych w Konstytucji Sejm i Senat, obradując wspólnie
pod przewodnictwem Marszałka Sejmu lub – w jego zastępstwie – Marszałka
Senatu, działają jako Zgromadzenie Narodowe. Są to następujące wydarzenia:
• przyjęcie przysięgi od nowo wybranego Prezydenta RP,
• uznanie trwałej niezdolności Prezydenta do sprawowania urzędu ze względu
na stan zdrowia,
Orędzie Prezydenta Andrzeja • postawienie Prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu za zła-
Dudy podczas Zgromadzenia manie prawa,
Narodowego w Poznaniu (po raz • wysłuchanie orędzia, czyli uroczystego wystąpienia Prezydenta.
pierwszy w III RP poza gmachem W 1997 r. Zgromadzenie Narodowe zebrało się w celu uchwalenia Konstytucji RP.
Sejmu) z okazji 1050 rocznicy
chrztu Polski. Na zdjęciu widoczni Warto pamiętać, że posłowie i senatorowie mogą się wspólnie zbierać na
są także przedstawiciele rządu nieformalnych posiedzeniach, np. w celu wysłuchania wystąpienia obcej głowy
i Episkopatu Polski. państwa, nie stanowią jednak wtedy Zgromadzenia Narodowego.
Episkopat Polski – ogół biskupów Funkcje Sejmu i Senatu
katolickich w Polsce.
Sejm i Senat wypełniają cztery podstawowe funkcje, czyli zadania ustrojowe.
Są to funkcje:
• ustrojodawcza – polega na dokonywaniu zmiany konstytucji, czyli
przyjmowaniu nowych rozwiązań ustrojowych,
• ustawodawcza – polega na uchwalaniu ustaw jako powszechnie obo-
wiązujących, najwyższych rangą (po konstytucji i najważniejszych umo-
wach międzynarodowych) aktów prawnych,
• kreacyjna – polega na powoływaniu przez Sejm (w niektórych przypad-
kach przy udziale Senatu) innych ważnych organów państwa, np.: Prezesa
Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika
Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, członków Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji, Trybunału Stanu i Trybunału Konstytucyjnego,
• kontrolna – polega na sprawdzaniu działalności politycznej rządu i ad-
ministracji rządowej; funkcję tę sprawuje wyłącznie Sejm, m.in. w drodze:
– uchwalania wotum nieufności wobec Rady Ministrów lub poszcze-
gólnych jej członków, udzielenie wotum nieufności może skutkować
Dymisja – zwolnienie kogoś lub jego dymisją całego rządu lub danego ministra,
rezygnacja z zajmowanego stanowiska – zgłaszania interpelacji i zapytań poselskich, w ramach których posło-
albo urzędu. wie dowiadują się o kierunkach pracy rządu i jego członków,
– kontroli wykonania przez rząd ustawy budżetowej.
Ponadto Sejm decyduje w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej o stanie woj-
ny i o zawarciu pokoju, natomiast Senat zatwierdza decyzję prezydenta o re-
ferendum ogólnokrajowym oraz sprawuje opiekę nad Polonią.
168